måndag 25 maj 2009

Torrbolls-fullmäktige

Jag läste nyligen att det ska bli fullmäktigemöte i Ulfshyttans Herrgård den 28:de maj med presentation av årsredovisningen. Jag var på ett dylikt möte som allmänhet för kanske ett par år sedan. Ruskigt trist och torrt byråkratiskt. Nog behövs väl revision av vår gemensamma kassa men måste det göras så förbaskat torrbollsaktigt? Jag har ingen lust alls att åka dit. Även fast det skulle vara trevligt att se mer av den vackra insidan av Herrgården.

Det behövs mer helhetssyn, innehållsmål m.m. Om pengarna som det satsas på leder till något medmänskligare och en bättre värld.
¨
Och varför kan man inte ha meditation eller gemensam tyst stund där man går utanför sina begränsade jag under dylika möten? Där vi firar att vi alla levande varelser är ett med en gemensam kraft, en gemensam ekonomi som denna redovisning handlar om? Meditation ger ökad syresättning i hjärnan och gör så att politikerna får bättre hjärnkapacitet och kan fatta bättre beslut också.

Jag lämnade in jultomteönskan 2007 där jag föreslog att man skulle inleda kommunfullmäktigemöten med meditation. Har frågat på flera ställen vart förslaget tog vägen men ej fått något svar någonstans. Troligen på någon tjänstemans skrivbord. Men vems? Finns det diariefört? Varför togs det inte upp som punkt? Kan man lämna det som Vänsterpartiförslag eller som medborgarförslag månntro? Har någon givit detta förslag i någon Svensk kommun tidigare månntro?

Den här meditationen saknar jag faktiskt från de möten vi hade med partiet Enhet.

Vid ett tillfälle på kommunfullmäktige där jag var med var det faktiskt en tyst minut, troligen var det för den mördade Englas skull. Våren 2008. Då kände man den gemensamma kraften och enheten utan att Enhetspartiet var med i politiken. Men måste någon dö för man ska uppleva gemenskapen och uppskatta de levande?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar