fredag 8 maj 2009

Säters Virtuella Medborgargarde

Nu har Säter ett virtuellt medborgargarde på internet, på Facebook närmare bestämt.

Nyss när jag tittade hade denna grupp 266 medlemmar. Jag vet inte riktigt hur länge denna grupp funnits där. Jag har bara vetat om den ungefär en vecka, då jag själv gick med där.

Ja Säter har blivit alltmer våldsamt att vistas i. Allt fler och råare misshandelsfall. Fler och fler skadegörelsefall, massor med bilinbrott. Själv känner jag främst flera personer som blivit utsatta för inbrott och stöld av bilar med tillhörande skadegörelse både en och flera gånger bara det senaste året inne i själva Säter.

Jag flyttade från Åsen där jag bott ett 20-tal år, för 2 1/2 år sedan. De sista åren jag bodde på Åsen ungefär mellan 2005-2007 så var det en markant skillnad gällande kriminalitet oväsen och bråk speciellt nattetid jämfört med de ca 20 åren innan dess som jag bott där. Jag kunde och vågade knappt sova en enda natt ordentligt de sista åren jag bodde där pga. ständiga bråk och explosioner av smällare och oväsen av allehanda slag alldeles utanför huset där jag bodde. Ofta patrullerade poliserna och satt och gömde sig precis utanför mitt köksfönster. Jag fick höra ryktesvägen att jag bodde inom 20 meters avstånd från 3 stycken knarklangare där i hyreshusområdet. Otäckt värre!

Sedan har det bara ökat på sedan jag flyttade därifrån. Bilbränder, rasistiskt klotter och fler och fler bilinbrott som exempel.

Här i Säterbostäders hyreshusområde i Mora By är det som att leva i det lugnaste paradis i jämförelse. Under de drygt 2 år jag bott här ska visst några ungdomar ha tuttat eld på en gammal rivningskåk här i området, som nu rivits och nu den här veckan har en ny villa byggts upp. Bortanför gaveln till huset där jag bor blev visst någon ungdom misshandlad med ett basebollsträ för ett eller två år sedan men det märkte jag inget av. Annars har det varit lugnt. Inga grannar som har fyllefester och skrålar heller.

Kanske en gång varannan månad någon sen helgkväll kan man höra någon ungdom skråla på avstånd och då och då höra någon trimmad moped med högljudda tutor eller liknande, men det är ju rena bagatellerna, ingenting att bry sig i.

När polisen ej har resurser är det naturligt att Säterborna informerar varandra och stödjer varandra på olika sätt. Det kan vara ett bra initiativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar