tisdag 12 maj 2009

Små notiser om kommunen och samhällsfrågor

Idag har jag skickat in en av listorna med underskrifter angående Budkavlen för en kärnvapenfri Värld, till Regeringskansliet. Jag har haft listan liggande på mitt köksbord över en månad tror jag det är. Det var inte så många namn på den men alltid något.

Jag har även satt upp en lista i en butik som jag så småningom ska hämta hem och skicka iväg den också. Hoppas den är fullskriven.

Läste i tidningen att en skola åtminstone i Säter har samlat skräp i det där projektet Håll Sverige Rent som går av stapeln varje vår - låter ju bra. Själv har jag inte hittat ett enda skräp på mina skogspromenader i Säters kommun hela den här våren tror jag. Annars brukar jag samla och kasta skräp jag hittar. Om det är tillräckligt litet och o-äckligt för att få tas med i de bilar jag åker med.



När jag tänker efter så brukar jag finna mer skräp och bråte i dikena och längs vägar och i skogarna - generellt sett - ju längre söderut man kommer i länet. Värst med bråte och skräp längs vägarna i Avesta, där många passerar och rastar till och från Stockholm. Brukar vara tämligen bedrövligt längs vägar och i skogar i Hedemora också. Bättre i Säters kommun och ännu bättre i Borlänge. Jag vet inte om min iakttagelse är objektiv eller bara en slump.

När jag tänker efter så har jag hittat ett rejält stort skräp i skogen, en rejält stor träsoffa som såg ganska malplacerad ut i skogen i Amsberg utanför Borlänge för några veckor sedan. Men den var lite för stor för att plocka ned i en plastpåse och ta med till närmaste soptunna....

Jag skriver och försöker föra dialog och försöker få information om diverse kommunala angelägenheter inom Säters kommun. Enstaka svar har jag fått men generellt sett går det något vansinnigt trögt. Längtar efter större dialog, mer direktdemokrati. Medmänsklighet. Förståelse åt olika håll. Mindre rigiditet.

Läste i en tidning på internet att Bodil Granberg som hade Bodils Minicirkus och bodde i Bispberg under många år har funnits död hemma hos sig i Tierp i Uppland där hon bott de sista åren. Tragiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar