fredag 15 maj 2009

Var är röstkorten?

Den 7:de Juni ska det ju vara EU-parlamentsval här i Sverige. Normalt sett brukar man ju få hem röstkortet som man ska med sig som en slags ID-handling till vallokalen över en månad före varje val. Men än har jag inte sett till någon. En person som ej är politiskt insatt påstod att man ska återvinna de gamla röstkorten (heter de så?) från förra valet bla. till riksdagen. Men vem behåller dessa och vet var man har dem någonstans? Men det verkar som det kanske bara är lösa rykten, jag vet inte. Isåfall om det skulle vara så skulle nog ännu färre rösta för det är så krångligt att göra sig omaket att beställa nytt dylikt kort där man inte vet var man ska göra det.

Men när jag ringde till kommunen för ett par dagar sedan fick jag veta att man skulle få korten hemskickade vilken dag som helst. Men dom på Säters kommun visste inte var vallokalerna skulle vara över huvud taget.

Nu går Centern i Säter ut med att man bara kan förhandsrösta på ett ställe i kommunen, på Säters bibliotek. Kanske lite trist för de som ej har lätt att ta sig dit. men för mig passar denna lokal bra iallafall. Märkligt att Centern kritiserar detta beslut om vallokaler när dom själva fått vara med och bestämma detta.

Eu är då ett riktigt elände med mycket mygel och hemlighetmakeri och penningaslöseri och annat elände. Jag är superskeptiskt till detta spektakel. Det är som katten på råttan på... i en lång kedja med makt och förtryck och ofrihet. Där EU är ett högtstående rovdjur och kommunerna och den enskilda individen långt ned i näringskedjan. Men jag ska iallafall rösta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar