måndag 1 juni 2009

Inför EU-valet

Förra veckan kom jag mig iallafall för med att s.k. poströsta - egentligen biblioteksrösta - på Säters kommunbibliotek.

Skönt att ha det gjort då jag nog får mycket svårt att kunna rösta i vallokalen på själva röstdagen.

Jag är skeptisk till den här lönn-diktaturen EU och allt hemlighetsmakeri och med makten långt borta från folket och en massa överstatlighet och extrem kommersialism där man tänker för lite på levande varelser. Röstade på en EU-skeptiker så klart.

I ärlighetens namn tror jag att det blir ett ännu lägre valdeltagande än förra gången som det röstades in EU-kandidater. Jag tror det var 38 % förra gången. Jag gissar på 28-30 % den här gången. Ingen aning om jag kommer nära sanningen eller inte. Det får den nära framtiden utvisa.

Det är intressant med det här Pirat-partiet som är på frammmarsch. Att ett litet enfrågesparti kan växa så snabbt! Har med internet att göra och mänskors engagemang för kopiering och nedladdning av filmer och musik på nätet och integritet att göra. Just integriteten är ju extremt viktigt att behålla. EU är ju oerhört integritetskränaknde och vill bli det än mer så det är faktiskt en superviktig och akut enpartifråga att ta itu med. Det förvånar mig inte om fler länder inom EU får in kandidater från nya partier som ägnar sig åt integritetsfrågor. Men hur ska de fungera när det gäller andra frågor inom EU egentligen?

Märkligt egentligen att det inte dykt upp något nytt parti på stark frammarsch som sysslar med att stärka de mänskliga rättigheterna och bättre situation för äldre, barn, funktionshindrade, förtidspensionärer eller som vill ha bort räntan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar