tisdag 19 maj 2009

Idag kom min insändare in i Södra Dalarnas Tidning...

....där jag skrivit om Silvbergsskandalen. Tyvärr har man alldeles för lite utrymme för att kunna skriva allt man vill skriva i en liten insändare, så det skulle bli mer sammanfattande och en större helhet.

Dock vet jag nu inte i efterhand om jag missförstått det hela - om Silvbergsskandalens- eller Silvbergsuppropets jurist verkligen menat att det var helt olagligt att ge byggnadstillstånd innan en ny översiktsplan gjorts som ersättning till den gamla. Å andra sidan har jag fått så oerhört många motsägelsefulla besked från politiker å ena sidan och Silvbergsskandalen å andra sidan på sistone som spätt på de övriga motsägelsefullheterna så det blir mer och mer rörigt och de första frågeställningarna liksom inte blir giltiga i och med nya besked.

Varför kan inte kommunen försöka fixa en medlare och kunna kommunicera tydligare? Det verkar som de pratar om varandra och kommunen ger dåligt med information. Och så är det helt galet med denna personfixering när det gäller Lotta Bergstrand. Men det är ofta så att man fixerar sig vid en enda person i politiska och offentliga debatter istället för sakfrågor, reder inte ut begrepp och ser till demokratin i grunden, hur kommunikationen och öppenheten, det gemensamma ansvaret och strävandet fungerar.

Det handlar kanske om mänskans behov av tydliga ledare för att slippa sätta sig in i sakfrågorna själv.


Det vore mycket mycket bättre med en politik där det fanns mer inslag av direktdemokrati. När det börjar införas hybridbilar i trafiken borde även hybriddemokrati fungera. Där politikers och tjänstemäns roller (tillsammans med icke folkvalda politiker eller tjänstemän) vore mer att formulera och välja ut väsentliga frågor att ta upp inför direktdemokratival. Och där de som får välja inom direktdemokratin i vissa fall måste ha en viss kompetens för att få välja. Nu menar jag inte att de måste vara välutbildade inom någon formell utbildning utan snarare ha livserfarenheter inom det området de ska få rösta inom.

Det är viktigt för demokratin att de boende i närområdena och kanske hela kommunera och ibland kanske hela länen får säga till om nya översiktsplaner. Det är också en form av medbestämmande. En slags delaktighet som Socialdemokraterna och Vänsterpartiet kanske inte har lika stor tradition inom - där har man kommit längre i sina strävanden inom arbetslivets delaktighet.

Om Silvbergsuppropet missförstått så mycket av kommunens information, varför går man då inte ut med fler möten och tydligare och rakare kommunikation i sakfrågorna istället för att bara försvara Lotta Bergstrand? Dessutom borde kommunen på ett djupare och mer sakligt sätt informera allmänheten i Säters kommun som funderar vad det handlar om egentligen med de där flygbladen och hur det över huvud taget fungerar med översiktsplaner och planering av olika områden i kommunen. Nästa gång kanske det är dom i Stora Skedvi eller Säter som känner sig förvirrade och drabbade och inte vet om de kan bo kvar i sina hem om närområdet totalt ska göras om över deras huvuden. Det var ju det sistnämnda som Silvbergsuppropet förde fram som viktigast. Det har jag inte märkt någon reaktion på av kommunens representanter i media.

Idag såg jag i Säterbladet att Centern i sin anti-reklam mot den nuvarande majoriteten satt in en annons om det här spektaklet med Silvbergsskandalen. Centern var visst det enda parti som röstade för att översiktplanen skulle göras om innan bygglov gavs.

Det låter intressant att Centern vurmar för mer delaktighet för alla medborgare i Säters kommun. Vore intressant att se hur detta skulle kunna utveckla sig. Mer praktiska och konkreta förslag vore intressanta att ta del av.

När jag tänker tillbaks på min tid i partiet Enhet så diskuterades det mycket att man inte ska fokusera sig vid att kritisera andra partiers dåliga ageranden utan mer framföra sina egna åsikter och idéer. Det håller jag också med om. Detta borde också praktiseras mer inom partierna till vänster som kritiserar det kapitalitstiska systemet. Nya former av ekonomiska system som är mer rättvisade och fördelande borde byggas upp. För det är jag övertygad om skulle fungera mycket, mycket bättre än den kapitalism som finns idag.

Men har några bygglov över huvud taget givits och är det så att den nya översiktplanen ändå ska göras om minnan nya bygglov ges? Jag har fått det beskedet också om jag fattar det rätt.

Jag får väl försöka reda ut begreppen hur sånt här fungerar steg för steg. För det här med översiktsplaner är ju något som berör oss alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar