onsdag 6 maj 2009

Vänsterpartiets 1 Maj firande 2009 i Säter

I år var det ett perfekt strålande solskensväder med precis lagom temperatur för dylika arrangemang som 1 Maj firande med tillhörande utomhusaktiviteter.

Jag tror det var en aning fler personer både i publiken nere på stan efter gatorna och personer som gick i själva demonstrationståget - speciellt när det gällde Socialdemokraterna. Jag hann inte se alla demonstrationsplakat men de verkade i stort sett ha samma innehåll och budskap som alla år. Rätten att få heltidsjobb, fler jobb m.m. Ett enda plakat såg jag angående pensionärers situation och det var att pensionärerna borde ha lägre skatt. Men att pensionärer som är funktionshindrade ska få delta ute i samhällslivet i större utsträckning såg jag inte något om men jag kan ju ha missat något plakat också. Med i tåget gick bland annat Peter Hultqvist och Abbe Ronsten som höll tal i Folkets Hus.

Socialdemokraterna med musikkåren gick från någon skolgård och Vänsterpartiets representanter och supportrar hakade på vid Rådhustorget som varje år vid 10.30-tiden. Och följde med till Folkets Hus parkering där det spelades och sjöngs bland annat Internationalen.

Tomas Jansson filmade för Säters lokal-TV nere vid Rådhustorget när demonstrationståget passerade.

När jag var barn var dylika demonstrationståg mycket större och det var betydligt mer publik nere på stan, det gick knappt att få en ståplats där.

Jag känner inte till all symbolik i dessa traditioner. Både gillar det och samtidigt så behövs nya former för att förändra samhället till det bättre. Vem som behöver revoltera mot vem är inte längre så klart och tydligt. Jag saknar ett större samhällsengagemang bland fler mänskor i gemenskap på olika vis men jag tror formerna behöver förnyas och bli bättre. Dylika demonstrationståg har inte samma symbolvärde idag. Kanske dylika arrangemang snart är på utdöende och det är intressant att vara med så länge man har chansen.

Klockan 13 så firar Vänsterpartiet 1 Maj på Rådhustorget som vanligt. Fia Wikström är presentatör och håller ett kort tal om det fasansfulla med kärnvapen som hon sedan mer eller mindre upprepar dagen efter på budkavlen-arrangemanget i samma paviljong.

Fanns ett bord där det bjöds på broschyrer, saft, kaffe, möjligen te, kakor, korv med bröd. Även vegetarisk soja-korv turligt nog för mig som är vegetarian.

Jag bidrog med utlåning av klotgrill till korvgrillningen och gåvor till två av talarna i form av Rosenhavremjölk som jag gjort själv.

Talare var dels Göran Johansson som även sjöng och spelade gitarr olika sånger med klasskampinriktning men även om naturen m.m. Han pratade om hur mycket den här alliansregeringen ställer till på olika vis så att kommunerna svälts ut med mindre och mindre pengar och mycket ansvar och utgifter. Att kommunens inkomster nyligen felberäknats i form av skatteintänkter så kommunen kommer att gå back med flera miljoner och det är väldigt bekymmersamt. Han berättade om att kommunpolitikerna inte har makt att göra så mycket vettigt med så usel ekonomi.

Han pratade också bland annat om att den borgerliga regeringen ställer till det för sjuka, äldre, handikappade och arbetslösa och att de anses som lata som har bidrag istället för att kalla det vid dess rätta namn- ett socialförsäkringssystem. Det var ett viktigt påpekande tycker jag. Genom att kalla det för bidrag så blir det mer legitimt för dem att sänka inkomsterna för dessa grupper.

Sten-Olof Eklund representerade Hyresgästföreningen och pratade om hotet mot allmännyttans hyresrätter och hur viktigt att de bevaras, fungerar bra och har rimliga priser och behovet att bygga fler dylika. Han pratade om hur EU försöker införa marknadshyror även i Sverige och vilka enorma problem det kan ställa till med.

Det var inte så många i publiken mest anhöriga och bekanta till Vänsterpartister.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar