fredag 25 februari 2011

Svar från det internationella skönhetsproduktsföretaget angående mitt ifrågasättande av stela könsroller i reklamen

För några få dagar sedan skrev jag ett inlägg i denna blogg där jag kritiserade de uppdelade könsrollerna bland annat för barn i skönhetsvårdskataloger.


Jag skrev ett e-mail till detta företags svenska kontor angående detta och fick svar tillbaks igår.

Egentligen skrev vi liksom om varandra. Jag frågade varför pojkars och flickors hårschampon ska ha olika förpackningar, med bilar respektive prinsessor. Hon som svarade skrev att det redan finns könsneutrala förpackningar och produkter tex. hårschampon. Men de flesta av produkterna är faktiskt väldigt könsrollsinriktade med små gulliga förpackningar med blommor för kvinnor och ofta oerhört fula förpackningar för män som ser väldigt industriellt hemska ut.

På min fråga om varför inte transvestiter inte kunde vara modeller i katalogerna, sminkade som tjejer eftersom troligen en hel massa transvestiter är kunder hos detta företag fick jag inget svar på. Trist om de osynliggörs skrev jag.

Men jag kanske fick ett indirekt svar ändå angående det sistnämnda angående att hon skrev att det är ett internationellt företag och att man tillverkar varor som säljs i många länder och att det inte finns så stor tolerans för ´detta´ i andra länder. Men HALLÅ- ska man vika sig för denna intolerans, är det inte dags att bana väg för en friare syn på mänskor och könsroller, bra att vara en förebild? Ska man stillatigande tolerera intolerans och fördomar för man tror att man kan håva in lite extra inkomster från trångsynta medelsvenssons???

Hon skrev att man hade sån där reklam med strikta könsroller för kunderna efterfrågar detta. Jaså – gör dom? Kanske många som är kunder hos samma företag som jag känner och tänker detsamma? Var nog bra att jag skrev detta brev i alla fall. Hoppas fler med liknande åsikter skriver dit också.

2 kommentarer:

  1. Det finns transversiter som jobbar som fotomodeller . Det är så att det inte syns på dom att dom är män. Jag vet att det förekommer.

    SvaraRadera
  2. Javisst finns det men det syns oftast inte utåt att det är killar. Önskar även fler skulle stå för det utåt.

    SvaraRadera