fredag 4 februari 2011

Positiva möjligheter med solfångare

Nyligen läste jag en mycket hoppingivande men äldre artikel om solfångarnas möjligheter i Svenska Dagbladet 3 Oktober 2007. Den var skriven av Björn Sandén som var/är Docent i miljösystemanalys på Chalmers Tekniska Högskola.


Sedan åratal tillbaks har jag ju haft funderingar och oro över hur vi Jordmänskor ska kunna få energi till transporter, jordbruk, bostäder osv. i framtiden då oljan tar slut. Jag tycker det är ett rent vanvett att man ska använda mat tex. vete och majs och driva fordon med. Det behövs som föda till djur och mänskor. Kanske ännu mer i framtiden då troligen många jordar blir obrukbara på grund av till exempel torka och översvämningar samtidigt som antalet mänskor ökar på denna planet.En betydelsefull lösning på detta kan nog vara solfångare.

Solenergin konkurrerar inte med matodling och är betydligt säkrare än tex. kärnkraft.

Enligt artikeln träffas 1 kvadratmeter åker av 1000 kWh och under ett år kan denna yta omvandlas till 1-2 kWh etanol. En solcell ger dock 100 kWh från samma yta. Varför satsar man inte då mer på solceller???

Med femton kvadratmeter solceller kan man köra 1000 mil per år med en elbil.

Artikelförfattaren undrar varför inte Sverige satsar mer på solfångare och forskar mer kring detta. Sverige hade ett blygsamt stöd för solceller 2005.-2008. Vad som hänt sedan dess vet jag faktiskt inte. Mer än att det varit diskussioner om att vi kanske skulle vara delägare i solceller som kunde finnas i Saharaöknen.

Men jag vet ju att det på senare år snackats mycket om att få ned koldioxidutsläppen genom att många i fattiga länder främst Asien hellre skulle ha solceller och värma upp maten med än tex. ved. Det är nog en bra idé.

Tyskland skulle i alla fall når artikeln skrevs varit det land i världen som varit mest framåt när det gäller solceller.

Dock står det ingenting om material de är gjorda av och hur de rent tekniskt fungerar.

Jag skulle tycka det vore roligt att lära sig bygga en solfångare.

Jag tycker det vore bra om de flesta eller alla hyreshustak hade solceller med el som hyresgästerna skulle kunna ta del av. Men jag vet inte om det är en massa hindrande krångellagar och förbud som står i vägen när det gäller detta.

Att utöka solcellsantalen kanske skulle vara en lösning till den dyra el vi börjat få i Sverige på sistone?

Men hur fungerar det med solceller om det tex. skulle bli ett större vulkanutbrott med en massa aska som långvarigt skymmer himlen?

Bra i alla fall att det sitter solceller på det nya stora dagiset i Mora By. Men jag vet inte hur det fungerar där, om elen används för att värma upp dagiset?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar