torsdag 10 februari 2011

Boomtowns Ljusvandring genom Borlänge Centrum

På kvällen torsdagen 10 Februari - med start klockan 17.20- var det årets Ljusvandring i Borlänge centrum som rockhögskolan Boomtown anordnat.


Det var helt annorlunda upplagt än förra året. Förra året var det mer ljussättningar bland annat i träden mitt i centrum bland gågator och torg. I år var det en vandring bara delvis i centrum bland annat genom en galleria och bron över Järnvägen och bort till Galaxen.

Start var nära Aladdin på Borganäsvägen i en lysande portal där det delades ut kartor över Ljusvandringen med en biljett på gratis korv med bröd och varm cider utanför Galaxen i slutet av vandringen. Tre träd med vackra ljussättningar var strax bakom denna portal.

I år verkade inte butikerna i centrum vara speciellt involverade i Ljusvandringen och utanför dem stod bara enstaka vanliga brinnande marshaller. Det var generellt sett väldigt folktomt i centrum förutom enstaka grupper som vandrade tillsammans och kollade ljusarrangemangen.

Förra året spelade flera artister och grupper i entréerna till olika affärer. Den här gången var det bara tre olika grupper som uppträdde på Cozmos med första start klockan 19 och med ganska långa pauser mellan artisterna.

Den enda jag lyssnade på var Elis Bodin där de var 6 st killar på scen. De var skickliga och det var en hel del färgväxlingar med scenbelysningen och en hel del rök på scenen.

Varm cider och korv delades ut gratis utanför ingången till Galaxen. Jag drack en mugg varm cider för första gången i mitt liv.

På bron över järnvägen var det små blåa ljus i trappstegen och ett nästan halvt UFO-liknande lila tält med mycket blått ljus inuti på själva bron. Denna ljussättning kallades Space Fantasy.

I parken utanför Cosmoz spelade det väldigt högljudd musik i stora högtalare och var uppsatt en massa ljus och ljusfigurer. Längs sidorna på en bro där fanns ljusuppsättningar i flera färger och en lång orm, drake eller kanske Loch Ness-djuret var uppsatt i 3 delar gjort bland annat av aluminiumfolie med ett rött lysande öga och en del andra ljusarrangemang. Av det jag såg så var det min favorit. Men jag såg inte alla arrangemang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar