tisdag 1 februari 2011

Sid Jansson på Vänsterhörnet i Borlänge

Torsdagen den 20 Januari var det dags för årets första cafékväll på Vänsterhörnet i Borlänge. Folklivsforskaren från Rättvik – Sid Jansson – skulle komma och prata på temat Skrömt och oknytt – alltså om folktro i Dalarna och om tomtar, vättar, huldror och andra naturväsen.

Det var fullsatt i lokalen och flera journalister på plats. Strax innan föredraget kom en person fram och frågade om han kunde inleda lite med att berätta om Cornelis Wreeswijk som han varit vän med. Och det gjorde han med råge så det blev inte en bokstav sagt om vare sig vättar, tomtar, huldror eller andra naturväsen. Jag undrade när han skulle prata om dem.

Jag visste inte att Cornelius bara blev 49 år gammal, när jag var yngre upplevde jag nog honom som mycket äldre.

Han spann vidare och pratade mycket om andra kända artister och musikskapare tex. Evert Taube. Det blev många anekdoter mest om dessa personer. Han sjöng och spelade emellanåt också. Ibland tappade han bort texten men tog det med humor. Han verkade ha väldigt många dikter och sånger på reportoaren och verkade ha koll på det mesta. Han skämtade en del emellanåt. Han tog det mesta spontant och gav respons på publikens respons så att säga snabbt.

Det var trevligt och intressant på många sätt.

Någon eller några i publiken undrade varför det inte finns sådana mänskor som tex. Cornelis och Evert idag, originella folkkära personer. Om de är utdöda. Jag vet inte. De kanske finns men kommer inte fram i dagens media som är så stenhårt kommersialiserad i många fall.

Något jag funderade på var könsrollerna när det gäller såna här trubadurer och folkkära unika personer. Varför har det alltid varit väldigt dåligt med kvinnliga nationalskalder och trubadurer som får göra lite tokiga saker ibland- som det berättas roliga anekdoter om när de originellt och charmigt skyllt på olika saker när de druckit för mycket alkohol? Varför finns det inte så många folkkära geniförklarade lite äldre kvinnliga artister med minst 50 kilos övervikt som druckit för mycket, varit gifta en massa gånger och gjort lite galna upptåg ibland och totalt struntat i sitt utseende och kläder utan att fördömas? Eller har jag missat dem på något vis?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar