torsdag 3 februari 2011

Föredrag av Jan Dehlbom om gamla Borlänge-original

På kvällen Onsdagen den 2:a Februari var det då dags med den första av vårens 4 lokalhistoriska berättarkvällar på Wasabryggeriet i Borlänge.

Den här gången skulle det handla om den bok Jan Dehlbom skrivit om gamla original från Borlänge. Varav bara 2 av dem lever fortfarande.

Det var i princip helt fullsatt – mest av äldre mänskor – ungefär en halvtimme innan föredraget drog igång.

Jan Dehlbom började föredraget med att dementera att han var släkt med Lars Dehlbom som dog förra året. Det var nästan som på beställning för både jag och en av dem jag åkte med dit hade spekulationer om han eventuellt kunde vara son till Lars-som jag brukade träffa på en del som barn. Däremot hade de samarbetat en del angående boken.

Jan visade diabilder på originalen. Dock kunde jag inte stanna så länge pga. ohälsa.

Han började berätta om nog den mest kända av dessa gamla original, Jimmen, som föddes 1902 och egentligen var gårdfarihandlare. Det gick många berättelser om hans komiska uttal och gärningar. I princip allt han berättade har jag redan hört massor med gånger av min mamma, mormor och morfar under min uppväxt.

Hur han släppte ifrån sig rejäla brakare bland annat när han åt på restauranger och pratade om dem. Hur kan när han parkerat cykeln och gick och såg på fotbollsmatcher med Brage la ifrån sig emaljögat på cykelsadeln ´för att det skulle hålla ett öga på cykeln´. Om hur taxichaufförerna hade tävlat att köra så nära hans fötter som möjligt när han stod och gungade med dem utanför trottoarkanterna i centrum m.m.

Jan berättade också om en gubbe som sålde munkar.

Och om en Lill-Fritz som växte upp i Domnarvets Centrum som klädde ut sig till olika figurer, var maskot till fotbollslaget Brage m.m.

Jan ville att publiken skulle fylla i med egna upplevelser av dessa original och det gjorde de.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar