söndag 17 januari 2010

Postorderföretag har en försäkring mot hemlöshet!

Jag blev tämligen paff när jag fick brev för några dagar sedan från en av de största postorderföretagen i Sverige som saluför kläder. De hade bifogat reklam om en ny slags försäkring som heter Bo Kvar. Det är en försäkring som kostar ca 170 kronor per månad och som ska försäkra en mot hemlöshet om man skulle bli arbetsoförmögen, arbetslös eller vara tvungen att ta hand om och vårda sjuk eller handikappad anhörig!

Jag vet inte om jag missat det - men har det funnits såna här privatförsäkringar förr? Jag tror inte det. Det speglar verkligen hur samhället ser ut idag där det allmänna trygghets- och försäkringssystemet alltmer urholkas. Den här försäkringsformen stinker negativa ´uselt försäkringssystems-` USA-vibbar lång väg. Till och med att USA börjar utvecklas - kanske - åt det bättre hållet - och ska införa ett allmänt försäkrinssystem snart!

När man läser det finstilta i villkoren så är det nog för många nog inte så stor idé att betala in denna hemlöshetsförsäkring. Den blir inte utbetald om man skulle drabbas av vissa typer av arbetslöshet, man skulle inte få någon ersättning om man tex. blev arbetsoförmögen pga. utbrändhet, depression eller liknande problem. Är inte det diskriminering förresten? Man skulle få ersättningen utbetald bara upp till 12 månader. Den kan ersätta hyra, bostadslån, telefon- och elräkningar och dylikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar