fredag 10 april 2009

Krokodilmunhygeinister och fjärilar

Idag har jag sett ytterligare nya vårtecken. Såg fjärilar för första gången denna vår. En jätteskarpt färgad citronfjärilshane och två olika nattfjärilar.

Samt den första sädersärlan. Som kommit tillbaks från sitt halvårslånga arbetsskift som krokodilmunhygenist eller någon liknande syssla som den måste ha haft i Egypten eller omnejd.

Jag är nog ganska sen med att se dessa vårtecken men jag har nog mest vistats i tall- och granskogar på sistone där det inte blir så varmt på en gång.

Idag är det första dagen detta år som inte någon gnutta snö alls legat kvar utanför här där jag bor.

Skönt att jag fortfarande sluppit höra påsksmällare.

Trevligt med att våren och sommaren börjar komma. Då längtar man ut och bort och uppleva något annat än hemmiljön. Men det är fler och fler mänskor i dagens Sverige som knappt har råd att åka någonstans på semester, tyvärr. I alla åldrar. Som har jättedålig ekonomi och måste leva på socialbidrag, låga pensioner eller låga löner eller dylikt. Barnfattigdomen ökar också markant. Gamla mänskor som är beroende av äldreomsorg och knappt kan ta sig ut någonstans. Hoppas det kan komma lösningar till dessa personer så att de också får ha någon slags omväxling geografiskt sett och får hjälp att få någon slags rekreation någonstans utanför sina hem och utomhus när det blir sommar och vår.

Finns ju mycket att uppleva och upptäcka bara i vår kommun och närliggande kommuner också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar