söndag 11 mars 2012

Irene Reenbergs utmärkta invigningstal av RSMH-Hoppets utställning på Säters Kulturhörna

Lördagen den 10:de Mars 2012 var det invigning av en utställning om RSMH-Hoppet i Säter på Kulturhörnan på Säters Kommunbibliotek. Det var mycket mer folk där på invigningen än jag hade förväntat mig. Men mest äldre och medelålders personer. En del personer som var engagerade inom RSMH:s verksamhet, även kommunpolitiker och flera andra personer.

Irene Reenberg som själv tagit initiativ till utställningen och satt upp den höll ett jättebra tal som var längre än jag hade förväntat mig. Hon började med att läsa min dikt Trolla mig verklig som även har tonsatts och framträtts med av Karin Erika Johansson i vår teaterpjäs med samma namn som vi hade på Mentalvårdsmuseet med tre föreställningar år 2000. Nu till hösten ska filmen av denna teaterpjäs visas på samma museum.

Irene Reenberg pratade verkligen både med inlevelse, handikappolitisk kamp och fakta i en lagom balanserad dos. Hon pratade om att personer med psykiska funktionshinder genom åren och fortfarande behandlas illa och försummar på olika sätt. Dock hör jag inte själv till denna funktionshindergrupp men önskar att de hade mer rättigheter på olika vis. Även fast vi som har andra funktionshinder inte får våra rättigheter tillgodosedda alla gånger heller så är det för det mesta de med psykiska funktionshinder som hamnar lägst gällande prioritet.

Hon sa att mänskor som ej haft egna psykiska funktionshinder inte kan sätta sig in i och veta hur att det är att ha dem. Hon jämförde det med att man har en föreställning om hur det är att ha barn innan man fått barn i verkligheten.

Hon berättade också om RSMH:s historia i hela landet. Att många tvivlade på att psykiskt sköra mänskor skulle kunna sköta en förening helst på riksnivå men det har ju gått utmärkt. RSMH-Hoppet har numera runt 85 medlemmar och ca 15 besökare per dag. Man hade ett bord med gratis informationsmaterial om föreningen bland annat ett nummer av Revansch som är föreningens rikstäckande tidning och just i det här numret hade tema transsexualitet.

Hon berättade att 1 miljard kronor inte använts till psykiatrin fast den öronmärkts till det och hon undrade varför.

Det bjöds på alkoholfria kolsyredrycker, nötter och chips. På väggarna fanns tidningsurklipp,foton m.m. från RSMH:s verksamheter genom åren.

Jag och Irene blev tackade med varsitt exemplar med CD med musik med Trolla mig verklig.

1 kommentar:

  1. Ja Irenes Tal var verkligen Bra. Hoppas att det kan leda till fler medlemmar i RSMH som stödjer dom med att betala medlemsavgifter.

    SvaraRadera