måndag 5 juli 2010

SKOP:s undersökningar inför valet

Idag fick jag hem en blankett från SKOP. Det är nog första gången det hänt mig. Jag fyllde i ett antal A4-sidor med frågor man kunde kryssa i svaren i och i vissa fall skriva i egen text. Men det sistnämnda behövde jag ej göra.

Det är en slags prognosundersökning inför det stundande valet. Jag har för mig att man får läsa deras resultat då och då i nyhetsmedia.

Frågan är hur tillförlitligt det är. Många kanske inte fyller i frågorna eller inte fyller i som de kommer att rösta i framtiden.

Många frågor var svåra att svara på men många var även lätta. Det som var svårt var att gissa hur mycket räntorna skulle höjas och sänkas framöver till exempel. Sådant är jag ingen expert på. Tycker inte om det vansinnet med räntor över huvud taget.

Det frågades också om man planerade att spara mer pengar den närmaste framtiden. Hur ska man kunna veta om det blir så i verkligheten ifall man får oväntade utgifter?

En fråga var om man föredrog att äta lunch med Mona Sahlin eller Fredrik Reinfeldt. Det var väl någonting med om hur man trevlig man tycker de är som personer och hur s.k. folkliga de är.

Men de tog tyvärr inte om någonting i frågeställningen om vilka valfrågor man tycker är viktiga.

Det här med framtidstro verkar man mest tänka på i ekonomiska termer. Inte att man kan ha andra värderingar på rikedom. Tex. om man slipper kalhyggen och att det finns en stor artrikedom i naturen eller att man har tid för andlig och personlig utveckling. Eller om det finns mer kärleksfull omtanke mellan mänskor.

Politiska partier, pengar och ränta kanske man kunde vara utan - det är kanske det skulle bli en bättre grogrund för verklig framtidstro och rättvis rikedom för alla i högre utsträckning då? Vad vet man.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar