torsdag 3 december 2009

Vad händer med de utförsäkrade?

Hur många personer är det i Säters kommun som är långtidssjukskrivna idag som mister sin sjukförsäkring efter nyår? Hur många är det som faller mellan stolarna mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan?

Hur många nya uteliggare har vi om ett år? Hur många nya socialbidragstagare?

Hur många invånare i Säters kommun kommer att hamna på sjukhus på grund av svält och andra problem pga. de nya sjukförsäkringsreglerna?

Hur mycket av olika verksamheter inom kommunen måste spara för att socialbidragskostnaderna kommer att öka?

Hur kommer det här att påverka mänskor omkring de utförsäkrade på olika vis?

Jag bara undrar....

10 kommentarer:

  1. Vad händer med de utförsäkrade. Jag ser soppkök och ett miniamerika framför mej. Med dagens borgerliga politik kommer de som knappt står på benen idag, ligga i rännstenen i morgon. Därför måste vi nu vända styret, göra en valrörelse fylld med allvar./Ha det bra.
    http://miajaverling.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Ja Du Britt-Marie! Jag Blev av med F-kassan efter ca40 dagar. PGA att jag blev uppsagd under pågående sjukskrivning.
    Ska nu söka jobb på den reguljära arbetsmarknaden. Trots att läkare sjukskrivit mej.Har varken fått F-kassa eller A- kassa sedan sept./ Ha det så bra!

    SvaraRadera
  3. Ja Du Britt-Marie! Jag blev utförsäkrad PGA att Jag blev uppsagd under pågående sjukskrivning. Nu ska jag ställas mot hela arbetsmarknaden. Har inte fått varken A-Kassa eller F- Kassa sedan september/ Ha det bra!

    SvaraRadera
  4. Det sparkas på dom som ligger!!!

    SvaraRadera
  5. Tänk på var Du själv sätter fötterna så Du inte själv blir Den som sparkar på någon som ligger!

    SvaraRadera
  6. Jag är inte i den situationen att jag kan sparka på några som ligger. Är tillräckligt utsatt själv på massor med vis.

    SvaraRadera
  7. detgår att sparka verbalt ! Det är en fråga om MAKT !

    SvaraRadera
  8. Jag tycker man måste försvara sig på ett vettigt sätt också med ord. Jag har aldrig så vitt jag vet förtryck någon utsatt på detta sätt.

    SvaraRadera
  9. Så du har inte utsatt någon för det, vad du vet????
    Alla de assistenter du avskedade då?

    SvaraRadera
  10. Det var inte bara jag som avskedade dessa assistenter utan även assistentchefen. De assistenter som jobbade hos mig accepterade inte och förstod inte mina grundläggande funktionshinder och behov. Det skulle ha varit en katastrof för min hälsa att ha dem kvar. Somliga ville inte ens gå på nödvändig utbildning för att förstå mina funktionshinder. Några av dem borde egentligen vara förtidspensionärer helt istället för att jobba över huvud taget pga. omfattande egna funktionshinder och sjukdomar som gjorde att omsorgen äventyrades för mig. Det går inte att göra om sitt hem så det inte är handikappanpassat åt mig så som en del av dessa krävde. Det skulle även ha gjort arbetsmiljön och arbetssituationen för dem oerhört mycket sämre om de fått sin vilja igenom. Själv skulle jag inte ens ha kunnat vistas i mitt eget hem.

    SvaraRadera