onsdag 2 december 2009

Hyresgästmöte för Säterbostäder i Gustafs

Ikväll har jag varit på det årliga hyresgästmötet för Säterbostäders hyresgäster inom Gustafs.

Det var nog ett 20-tal personer representerade. Jag blev inte förskräckt att jag var yngst på mötet, det brukar oftast vara så. De flesta var nog pensionärer.

För övrigt fick vi veta att PRO flyttat in i de där källarlokalerna på hörnet i ett äldre hyreshus på Stiftelsevägen, där Bengt Eld haft sin pianobutik. Jag visste inte ens att den butiken flyttat ut. Måste ha skett nyligen. Till dessa möten på PRO brukar ofta 50-60 personer komma per gång.

Det var ett trevligare möte än de tidigare gångerna. Vid tidigare tillfällen har vissa gamlingar på mötena blivit väldigt osams med varandra, skrikit, smällt i dörrar, hotat varandra och varit spydiga.

Egentligen så var den enda i förväg uppgjorda planen för mötet att Lennart Eriksson, VD:n för Säterbostäder - att han skulle presentera resultatet för en enkät angående både vanliga hyresgästers och kommunala förvaltningars bedömning av servicen m.m. hos Säterbostäder. När han gått igenom det hela så sa han att det var lite lustigt att servicen och bemötandet som de fått mycket skäll för bedömdes som mycket bra. Samtidigt som de som svarat på enkäten tyckte att bemötande och service var den minst viktiga frågan i enkäten.

Det som de som svarade på enkäten och de på mötet tyckte för det mesta att tryggheten var viktigast. Och den främsta trygghetsfaktorn var att det var bra uteljus i utemiljön. Lite märkligt tycker jag som känner mig tryggare i mörkret.

Det var visst någon rörelsevaktlampa vid tvättstugan vid Stiftelsevägen 6 som var trasig som skulle bytas bland annat.

Det var bara en enda person förutom jag som jag uppfattade det som bodde på Hampvägen som deltog på mötet. Och ingenting om hyreshusen i Storhaga togs upp.

Det verkade som de äldre husen på Stiftelsevägen hade dålig standard och det klagades på att det fanns för få el- och telefonuttag, lysen över diskbänkar, hatthyllor m.m. Det verkade som stambyten snart ska göras där också.

Man har hittat ett vattenläcka i kulverten och höll på att gräva med detta och därmed har vissa hyresgäster varit utan varmvatten i en månad men skulle få tillbaks detta nästa vecka. De upptäckte felet med läckaget för vissa hyreshus drog så mycket vatten. Men jag märkte ju att det var värmeläckage och konstigheter för ca 1 år sedan och felanmälde utan resultat.

Det har uppkommit massor av problem som rörde sig från brist på parkeringsplatser i de gamla hyreshusen på Stiftelsevägen. Man körde över gräsmattor, kunde inte köra på vägen med 7 cm vassa asfaltskanter, buskörningar på nätterna, att när de hade möten med PRO inte fick parkeringsplatser m.m. Det var snack om att sätta dit vägbommar men det verkade som man inte ville ha det heller.

Säterbostäder kommer att vilja ha 3 % hyreshöjning nästa år bland annat för pelletsen blivit så dyr.

Det är på gång att man eventuellt ska göra något slags nytt nät för bredband, telefoni och TV i Säters kommun och det fanns två alternativ angående detta. Att Telia skulle dra ett nät utan att Säterbostäder skulle betala eller ett annat nät där det inte blir monopol utan flera bolag kan etablera sig. Det var mest gamla mänskor som var där som var ointresserade av internet. Och jag försökte få ett svar på priserna utan resultat. Lennart vill hellre satsa pengar på stambyten än de här nya kommunikationsnäten och det blir ett dilemma för Säterbostäders styrelse att lösa framöver.

Det verkade som jag och de flesta andra hade helt olika åsikter om vad en god boendemiljö är. Jag tycker TV är till besvär, skulle tycka det vore bättre med ett samhälle och område utan TV. Medan de andra ville ha fler och dyrare kabel-TV-kanaler som Discovery, några barnkanaler, 4 + och Kunskapskanalen bland annat.

Jag vill ha mer växtlighet som buskar och träd. De har tagit bort flera dylika på Stiftelsevägen och de flesta äldre som bodde där tyckte det var bra. Det dumpades bara skräp och sopor i buskarna. Låter konstigt tycker jag.

Bosse Hedman från Hyresgästföreningen höll också i mötet. Vi fick skriva upp på lappar vad vi ville ta upp och dem satte han upp på en tavla. Vi utgick ifrån dessa lappar. Det var en bra organisering.

Vi var två stycken som hört talas om de nya reglerna för bland annat Säters och Borlänges kommuner att alla villaägare och flerfamiljshusägare ska sätta upp vattenslangar eller brandsläckare i husen. Vad det blir för regler när det gäller hus som där jag bor och inga trappuppgångar finns visste ej Lennart. Han gillade inte den där dikteringen för de fick veta om de nya reglerna via media och dessutom skulle förändringarna ske snabbt och blir till en kostnad för hyresgästerna, läggs på hyran. Dessutom kan det bli så att många häller ut pulvret ur brandsläckarna ute i trappuppgångarna på rent bus. Det här är inte en lag som införts från regeringen utan ett lokalt beslut från Dala Mitt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar