lördag 14 november 2009

Samrådsmöte om översiktsplanen i Gustafs

I tisdags kväll var jag på samrådsmöte gällande översiktsplanen i Gustafs. Mötet var öppet för allmänheten och gick av staplen i Gustafs Församlingshem. Det var ovanligt många som deltog i mötet för att vara kommunpolitiskt i Säter och de flesta var där som privatpersoner. Det var nog ca 20-30 personer på mötet.

De politiker jag kände igen på mötet av Lotta Bergstrand, Abbe Ronsten och Marit Ragnarsson. Stadsarkitekten var också med och sa några få ord ibland.

Men framför allt var det Miljö- och Byggnadschefen, Lars Norman som pratade. Han gjorde det på ett bra vänligt och lättförståeligt sätt och svarade gärna och bra på frågor och ville ha in synpunkter.

Jag fick veta något helt nytt. Att en ny översiktsplan ska göra för varje mandatperiod. Den gamla översiktsplanen var från 1990 eller om det var 1991 så många mandatperioder har hoppats över. Jag kan inte begripa varför vi inte tagit upp detta i Vänsterpartiet.

En positiv sak var att man även hade översiktsplaner för skogen även där det finns privata markägare. Om att spara s.k. rekreationsskog. Jag skulle gärna vilja veta mer om detta. Marit Ragnarsson ställde en fråga om kommunen blir ersättningsskyldig ifall översiktsplanen bestämmer att privata markägare inte ska tex. få kalhugga sin skog för den ska sparas som rekreationsskog. Jag hade själv velat fråga detta. Hon fick inget riktigt svar.

De områden som det kan byggas på eventuellt är på åkern bakom industriområdet i Mora By. Där finns fler tomter för nya industrier. Samt kanske skapas nya tomter bortanför idrottsplatsen vid Bohmans Plats. Samt att det finns ca 12 tomter att köpa nära det nya dagiset inte så långt därifrån. Verkade kunna bli aktuellt med bebyggelse intill älvstranden bakom Enbacka Skola och vid älvbrinken bakom Naglarby samt på Våbäcks udde.

Det var väldigt skarpa protester när det gällde byggnationer vid Våbäcks udde. Det var något med jordbruket att göra. Vad förstod jag inte som den utböling och nyinflyttade jag är.

Och byggnationer vid stranden i Naglarby nästan buade man ut för det finns stora risker för erosioner och ras rakt ned i älven där.

Det blev ett ganska dramatiskt möte då en deltagare blev akut sjuk och medvetslös och ambulans och Prio 1-bil tillkallades och räddningspersonalen rusade in på mötet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar