torsdag 26 november 2009

Lite mera om samrådsmötet i Silvberg

Det var ett så omväxlande och intressant möte där i Skenshyttan i tisdags så jag kanske får återkomma till det fler gånger.

Jag hade förväntat mig att representanter från det s.k. Silvbergsuppropet skulle presentera sig och börja diskutera. Det kanske de gjorde också utan att de presenterade sig för jag vet inte riktigt vilka de är.

De tog upp många frågor angående fritidshusbebyggelse och annan fast bebyggelse i Silvbergsområdet.

Det var ingen som ville ha 25 nya fritidshus alldeles inpå Sandvik. Däremot skulle de acceptera enstaka nya hus som byggdes där intill, kanske 2-3 stycken. Området i Silvberg har långsamt expanderat på ett varsamt sätt under flera årtionden och de som var där tyckte det var viktigt att utvecklingen fortsatte i den vägen.

Ett par föreslog att man skulle bygga en ny stor fritidshusbebyggelse någon annan stans istället, någonstans på Laggarboberget. Men det var en äldre man där också som tog upp frågan angående att han och flera andra gjort vandringsleder och byggt upp ett bra friluftsområde på detta berg och att de ville att det skulle bevaras. Dock verkade inte dessa två diskussioner stå i konflikt mot varandra, det kanske var helt olika områden vid Laggarbo de nämnde?

Vi fick också veta att det finns gamla kulturminnen som Länsstyrelsen vill bevara, om jag förstod det rätt- någonstans i närheten av Rävviken som bestod av gamla husgrunder. Det finns också gamla inristningar i olika hällar bla. i Sandvik som bör bevaras till eftervärlden. Dock är de betydligt nyare än hällristningar.

Vi fick också veta- jag tror det var Lars Norman som nämnde detta och visade detta på overheadbilden med fiskespöet- att Borlänge kommun har två små ovala delar av mark mitt på skogen i Ulfshyttan. Det låter märkligt tycker jag. Jag trodde inte att kommuner kunde ha små öar av mark mitt i en annan kommuns domäner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar