tisdag 17 november 2009

Idéer om låtsasstorfamiljer som en slags bytescirklar

I flera år har jag funderat över det här med bytescirklar för tjänster och varor typ Let`s som finns i olika delar av världen och velat starta här i närheten där jag bor men har gått bet på detta.

Jag vet inte vad det beror på. Att mänskor inte vet vad det handlar om, misstänksamhet mot att man kan bli lurad på olika vis, att det är oklara beskattningsregler eller för hög skatt så det inte lönar sig m.m. Jag har dessutom mest tänkt på att frigöra resurser hos och få bättre ekonomi för pensionärer, arbetslösa och förtidspensionärer. Men det är mest de som haft arbete jag kommit i kontakt med och diskuterat om detta och de har saknat det där utanför-yrkesarbetet-perspektivet.

På senare tid har jag börjat fundera lite i andra banor. Kanske man kunde bilda grupper på ett lagom antal personer, förslagsvis 30 personer där man kan börja byta tjänster och varor med varandra. Det är en relativt liten grupp så man kan lära känna alla men samtidigt tillräckligt stor för att det ska finnas utrymme för många olika resurser och behov.

Kanske man skulle kunna gå en kurs tillsammans till en början med och börja umgås och lära känna varandra och bygga upp förtroende för varandra och kanske träffas sedan ungefär en gång varannan vecka där man delar med sig av sina erfarenheter, ber om det man behöver, gör reklam för varor man vill sälja och tjänster man vill och kan utföra. På det viset kan man lära känna personer som man kanska vill ska vara barnvakt till sina barn eller djurvakt till sina djur som exempel. För där måste man ju veta att det är någon man kan lita på.

Ungefär som äldre tiders storfamiljer, iallafall till en liten del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar