onsdag 18 maj 2011

Inget svar från Dala Elnät angående elförbrukningen under Earth Hour 26 Mars

    Klockan 20.30-21.30 lördagen den 26:te Mars i år var den senaste Earth Hour som manifesterades runt om i världen och just mellan dessa klockslag här i Sverige. Då många  privata mänskor och även företag, kommuner m.m. släckte ned för att spara på elektriciteten. Jag gjorde det och jag tror ungefär hälften eller de flesta av mina grannar som jag kunde se till gjorde det om de nu inte var bortresta eller sov.

   Bara någon eller ett par veckor efter denna manifestation skrev jag till Dala Elnät och frågade om de märkte något i om elförbrukningen minskade denna timme  i deras elnät men jag har ej fått något svar hitintills. Borde inte bolagen som säljer el kunna redovisa detta efter denna Earth Hour varje gång den inträffar? Både i Sverige och utomlands? Eller är det de som säljer el direkt till privatpersonerna som bara kan redovisa detta? Isåfall blir det ju många fler aktörer i alla fall här i Sverige.

   I större industristäder tex. med järnverk med stora smältor som kräver ofantliga mängder el som tex. SSAB i Borlänge och Outokompo eller vad det nu heter i Smedjebacken kanske inte hushållens lilla elransonering märks på den totala elförbrukningen – men kanske det kan märkas i Säters kommun litegrann? Men det viktiga är att många mänskor kan gå samman i en dylik manifestation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar