tisdag 2 februari 2010

Negativa nyheter om Säters kommun

Jag har fått uppgifter om att Säters kommun inte fullgjort sin plikt i ett flertal fall och för ett antal privata assistansbolag de senaste åren. Det handlar om att de trots att de har laglig skyldighet att betala ut sjuklöner till assistenter de första 2 veckorna av varje ny sjukdomsperiod för assistenter som jobbar för en brukare bosatt inom Säters kommun - i många fall vägrat att göra det. De har skyllt på att de inte fått sjukfrånvaron verifierad fast de fått det efter alla konstens regler, även med extra intyg som brukarna ska fylla i - som vad jag hört ska vara enda kommunen i landet som har denna rutin. De införde nog den vid nyårsskiftet för drygt 1 år sedan.

Men nu har de blivit ålagda genom en del domstolsbeslut i Länsrätten i Falun att betala dessa privata bolag rättmätig sjuklön. Dessutom hade man upptäckt ett annat lagbrott i Säters kommuns omsorgsnämnds förfarande. Att de olagligt och på eget initiativ infört ett timschablombelopp som är ca 25 kronor under det lagligt ålagda dito för de brukare som enbart har kommunalt LSS-beslut. Hur länge de gjort så vet jag inte. Man kan undra hur mycket pengar det rör sig om som de fått betala ut nu efter dessa domstolsbeslut?

De här Länsrättsmålen har verkat hållits hemliga både för Socialnämndens ledamöter och personal och brukare inom Säters kommuns omsorg bland annat. Och Socialchefen har låtsats som inte de här rättegångarna pågått fast jag frågat henne om detta och låtsats som jag ingenting visste. Jag har skriftliga bevis med namnunderskrift från henne som bevis.

Jag har frågat Folkhälsoplaneraren vad Folkhälsoplanen innebär rent praktiskt när de skriver att funktionshindrade ska kunna motionera enligt egna förutsättningar på många olika sätt inom kommunen. Jag har ställt flera följdfrågor vad det innebär. För det finns ju vissa brister för dessa grupper i kommunen. Jag undrade om de skulle få betalda eller subventionerade transporter till träningstillfällen eller om extra billiga studiecirklar med motion skulle startas med särskild anpassning eller om det handlade om någon form av handikappanpassad idrott inom kommunen. Fick inget svar på mina frågor annat än att jag skulle ta kontakt med Rehab med simbassängen ute vid sjukhuset. Men där kan jag inte tillgodogöra mig någon motion pga. lokalen ej är handikappanpassad utefter mina behov. Folkhälsoplaneraren menade att det var handikappanpassat och några andra alternativ eller andra aspekter på träning utefter var och ens förmåga fick jag inget svar på.

Verkar vara mycket hemlighetsmakeri med planen. Vad menas med en Folkhälsoplan egentligen hos kommunen? Att kommunen på något vis finansierar eller låter Rehab vara kvar? Inte att starta någon ny verksamhet?

Jag har inte heller fått svar av Socialnämnden hur och om de planerat och lagt upp någon typ av anhörigstödverksamhet för andra typer av anhörigstödjare än de som tar hand om äldre anhöriga. Jag ställde många frågor om många olika typer av anhöriga. Men fick inget svar alls fast jag skrev för ca 1 månad sedan. TROTS att Säters kommun har länk från sin hemsida till en artikel där det står om kommunernas utmaning att bygga ut anhörigstöd som är av andra typer än stöd till äldre anhöriga. Märkligt.....

2 kommentarer:

  1. Du kanske skulle höra mer Veronika Hedenmark VH assistans hur dom löser dett problem. Hon verkar ju veta hur allt ska vara. Men dom kanske inte har några brukare i Säter.

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte VH assistans har någon brukare i Säter, men är inte säker på långa vägar. Men det här problemet är ju redan löst i och med att domstolen har sagt sitt. Det skulle bara vara intressant att veta hur mycket pengar kommunen tvingas betala ut.

    Vet inte om jag förstod vad du menade som var problemet? Men det här med att redovisa de olike potterna för brukarna kan ju inte ett utomstånde bolag få fram för brukare inom kommunen. Men genom någon slags revision och offentliga handlingar som är tillgängligt för åtminstone brukare borde sifforna gå att få fram på något vis. Frågan är hur???

    SvaraRadera