söndag 21 februari 2010

Musikcafé i Södertuna Bygdegård

Idag mellan klockan 17.00-18.30 var det musikcafé i Södertuna Bygdegård som ligger i Skärsjö eller Hovgården i Borlänge kommun. Vet inte exakt vilken by eftersom de går ihop.

Bygdegårdsföreningen hade visst anordnat ett annat musikcafé i höstas som jag totalt missat. De hade annonserat jättedåligt om det tror jag. Samma den här gången så det var av ett rent sammanträffande jag fick kännedom om det något eller ett par dygn tidigare.

Det var nästan fullsatt där inne. Svårt att få platser. Det serverades fika med jättegoda troligen hembakta linfröbullar med bla. ost och kakor och bullar och fikat ingick i entrén på bara 50:-. Gällde även för icke-medlemmar. Man fick även köpa lotter med ca 5 stycken vinster.

Programmet började med att Maria Ähdel spelade piano och sjöng 3 sånger, varav en på någon slags semi-jämtländsk dialekt.

Programmet fortsatte med tre låtar som 4 unga tjejer sjöng ackompanjerade av ovan nämnda Maria som är syster till Marit Ähdel och bor på övervåningen i denna bygdegård. De där tjejerna var nog runt 10 år och jättebra.

Sedan var det en tjej på ca 20 år skulle jag tro som hette Malin någonting som sjöng och spelade 3 låtar på engelska med gitarrspel. 2 av låtarna har hon gjort själv och handlade personligt och allmänmänskligt om känslor.

Sedan den mesta tiden varit det Stiko Per Larsson som spelade och sjöng till gitarr låtar han skrivit själv. Men jag tror de var på svenska allihop om jag minns rätt. Bland annat om Dalablå om hyllning till Dalarna, en låt om Eldslandet och en om Luffaren Svarta Hästen som härjade i Leksandstrakten för ca 100 år sedan. Han hade visst spelat in en skiva. Han vandrar visst kors och tvärs långa sträckor på turnéer. I år tänker han vandra och uppträda från Stockholm till Oslo. Han spelade flera till låtar samt ett extranummer. Var jättebra. Ursprungligen kommer han från Leksand men bor numera i Stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar