fredag 19 februari 2010

Hoola Bandoola Band

Måndagen den 15:de Februari var det cafékväll på Vänsterhörnan i Borlänge igen. Dock måste jag ha blivit virrig och fått för mig att dessa arrangemang börjar klockan 19 fast det i själva verket börjar klockan 18. Följdaktligen kom jag dit en timme för sent.

Dock var det så många andra omständigheter på gång denna kväll och eftermiddag så jag hade nog kanske inte tagit mig dit tidigare iallafall.

Det fanns knappt sittplatser där inne. Lär ha varit runt 50 personer där enligt arrangörernas utsago. Kan mycket väl stämma fast jag inte räknade alla.

Det var några som hette Helena och Örjan som hade skrivit en bok om Hoola Bandoola Band som var ett proggband som höll föredrag om denna bok. Själva föreläsningen missade jag. Men de verkade ha kommit från Skåne liksom föredragshållarna som själva pratade denna utpräglade dialekt. Mikael Wiehe och Björn Afzelius ska ha startat bandet. Jag hörde nog deras musik på radio ibland som barn men la inte märke till den speciellt.

Jag kom dit mitt i fikapausen där det serverades dryck, ostmackor och saffransvetelängd. Sedan delades det ut små allsångshäften med 2 låtar och så släcktes ljuset ner och Helena spelade gitarr och sjöng bra. Sången varvades med Örjans pratinlägg, korta samhällsreflektioner som var väldigt träffande. Att vi människor drogas med en massa skitprogram i media och stress och penningadyrkan och andra saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar