måndag 1 februari 2010

Borlänges stadsarkitekt Arne Ludvigsson på Vänsterhörnan

På kvällen onsdagen den 27:de Januari så var Arne Ludvigsson, Borlänges stadsarkitekt på besök på Vänsterhörnans cafékväll i Borlänge. Det var ovanligt få deltagare som kommit dit. Själv kom jag dit några minuter för sent pga. transportproblem.

Jag hade svårt att hänga med i början av diskussionerna. Det handlade om någon Israelisk politiker som kritiserat Fredrik Reinfeldt och hans ´Rasputin-liknande medhuggare´Carl Bildt. Detta skrattades det åt. Tyvärr hängde jag inte med i roligheterna, måste ta reda på mer vad det handlade om.

Var diskussioner om diverse diktaturer och hur högerextremister kan få massor med väljare i vissa andra länder. Att de ofta låtsas vara ´med folket´och mer som vanliga mänskor fast de har grymma baktankar och ofta är rasister m.m. Det måste man se upp med! Jag tycker det är viktigt att man talar ett språk som allmänheten förstår men att blanda ihop det med högerextrema ideologier och ha en massa grymma baktankar är fruktansvärt förkastligt!

Var mycket kloka politiska/samhälleliga och humoristiska synvinklar som luftades denna cafékväll. Eftersom det var så få närvarande så blev det i ett lugnt eftertänksamt tempo och ingen verkade behöva konkurrera om prat-utrymmet. Jag sa ingenting men det var intressant att ta del av.

Arne Ludvigsson hade med sig en bok han skrivit om Borlänges Arkitektur som han skänkte till Vänsterhörnans bibliotek. Han visade overheadbilder från boken. Bland annat hade han jämfört bilder på olika kända utländska byggnadsverk och byggnadsverk i Borlänge. Tex. jämförde han Panthenon där de gamla Romarna dyrkade sina Gudar och Gudinnor med Kupolen där dagens mänskor dyrkade olika jeansmärken. Träffande tycker jag!

Kom fram en del intressanta synpunkter på skendemokrati, en massa kommersiella intressen som står i vägen för verklig solidaritet och bättre miljö m.m.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar