lördag 5 september 2009

Recept på ny variant på Kalvdans samt lite matfunderingar

Idag har jag fått tag i opastöriserad råmjölk för första gången. Från en ko-bondgård här i Gustafs som säljer dylikt när de har på lager. Alltså mjölk som kommer från kossan inom tämligen kort tid efter kalvningen. Jag tycker Kalvdans är megagott. Jag gjorde egen kalvdans för första gången i mitt liv ikväll. Dels en efter traditionellt recept. Och så en egen variant med ingredienser jag hade hemma och som jag hittade på själv och som blev riktigt lyckad. Här kommer receptet:

LINGONDANS - 1 portion

2 dl tinad opastöriserad råmjölk- eller 1 dl vanlig mjölk och 1 dl ej nedfryst råmjölk
lite riven kanel
10 droppar pressad citron
1 skivat äpple
1/2 dl lingon
1 tsk strösocker

Vispa ihop allt i en skål och häll tex. i en ugnsfast pajform utan smörjning och grädda ca 60 min i nedre delen av ugnen i 150 C värme. Skaka om formen ibland så du ser att kalvdansen stelnat.

Det känns bra att kunna laga mat från ingredienser man plockat själv och kan köpa direkt från odlare och uppfödare i trakterna där jag bor där man vet vad livsmedlen innehåller i större utsträckning. Jag har blivit allt bättre på detta på sistone. Känns bra att bo här i Gustafs där man har nära till många gårdsbutiker och till naturen.

Jag tycker det är förskräckligt med att mat som vi kan odla eller plocka själva fraktas långt över hela Jorden och får sämre kvalitet och bestrålas och besprutas för att konserveras längre tid och så blir maten smaklös.

Mat som är uppvärmd eller tillagad i mikrovågsugn avskyr jag. Den känns livlös, torr, sprucken och jätteäckligt smaklös.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar