måndag 9 april 2012

Min upplevelse av Konstspaning i Säterbygd påskhelgen 2012

Denna påskhelg, påskafton och påskhelgen var det dags för årets upplaga av Konstspaning i Säterbygd. En bra tid för detta arrangemang tycker jag. En hel lång påskhelg kan bli lite trist annars och det är bra att åka runt i bygden och se sig om efter en hel lång vinter.


I det hela tycker jag ändå att detta arrangemang börjat tackla av något. Jag upplever att de tär färre utställare än tidigare år. Ingenting i Lövåsens Herrgård, silversmed Eva Wistedt, gårdamålaren Åse Larsjos, Karl H Kruse med flera är inte längre med.

Först tänkte jag åka till Klara Tägt i Solvarbo där jag brukar börja men hon var inte heller med i år. Men jag träffade på henne på Konstpaviljongen i Säter. Om jag fattade henne rätt hade hon en egen tavla med där i alla fall så hon var kanske med på ett litet hörn ändå.

Var in på nedervåningen hos Kristina Alexandersson Malmberg i Solvarbo där det utställdes några cement- eller kermikägg i jätteformat i den mörka ladans nedervåningen. Såg lite tavlor med utflytande färg högre upp. Det stod om henne i broschyren ´Prova på att måla stort´. Jag vet inte vad som menades med detta. Om man fick måla själv på övervåningen? Annars så saknar jag mycket olika pröva-på-aktiviteter inom Konstspaning i Säterbygden. Istället för att åka runt och iaktta andras målningar kan man väl också få pröva på nya skapandetekniker gratis eller billigt- även för vuxna? Men Erik Vargtand hade det i sin smedja där man fick pröva att smida för 150 kronor. Men vad man fick smida vet jag inte riktigt.

Nästa anhalt jag åkte till var konstpaviljongen där det var många olika utställare. Det mesta var fina tavlor men få som vågar sticka ut ordentligt och var lite annorlunda. På övervåningen fanns Irene Reenberg med hennes egna alster och Henfrid Lövgrens jättebra och politiskt ironiska dalmålningar som jag sett förr dock tog jag mig inte uppför trappan.

I ett av rummen fanns någon slag stor trägolvgrunka på stengolvet och foton på något som såg ut som bygge av en viadukt. Vet ej om det kan vara på Norra Backa inför bygget av Ikea eller vad det nu var?
Var även på Peter Engmans fotoutställning på Kulturhörnan i Säter. Fina foton med träd i solnedgång m.m. Men det syntes inte var de var tagna direkt, inga hållpunkter att identifiera i närmiljön så att säga. En motsolsbild på ett vildsvin var min favorit.

Sedan åkte jag till smedjan i Bispergshyttan och Erik Vargtand. Hans lärling stod i smedjan och kunde hjälpa publiken att smida själv. Denna gång fanns inga smidesalster i själva smedjan utan de var inne i stallet tillsammans med caféet och två gästutställare. Utställningen var inte riktigt lika bra och intressant där som tidigare år då den kompletterats med Ulrika Vargtands målningar. Men Eriks smidesgrunkor är jättefina och originella med olika djur med gripklor bland annat.

Var sedan till Anstahyttans Bystuga. Om jag förstått det rätt har aldrig den lokalen använts inom detta arrangemang förut. Där hade Inger Ståbi sina alster utställda. Lite originell målningsteknik med motiv av bland annat dalahästar.

Var sedan till Karin Jarl Nydén som tog emot väldigt öppenhjärtigt. Jag tror hon hade i stort sett samma tavlor som förra året med bland annat svampar. Hon har många tavlor hon gjort och säljer 3 böcker som hon skrivit själv.

Var sedan till Gudrun Magnusson som bor vid vägs ände på en åker i Österby. Hon hade lite nya kollage jämfört med förra året.

Sedan var vi till Lundgrenshuset där det var två utställare på nedervåningen. Leif Andersson med sina svepaskar och andra mjuka träföremål för köket som slevar och annat. Och så Ingrid Nygren med lappteknik och broderi där hon bland annat gjort vackra små landskap av att sy ihop olika tyger. Lundgrenshuset är i Mora By. Det är inte alla år detta hus används inom Konstspaning i Säterbygden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar