måndag 2 april 2012

Jag skrev under ett löfte på Internet- någon slags utmaning- att jag och vi andra som skrev under detta avtal- skulle använda minimalt med elström samt äta helt vegansk föda från klockan 1.00 lördag 31 Mars 2012 till klockan 0.55 1 April samma år. Jag tror det var via Djurens Rätt och WWF i samarbete som lagt fram denna utmaning. Eller om det varit någon individ som lagt in detta som en tillagd utmaning. Jag minns inte riktigt. Jag försöker återfinna denna sida men misslyckades.


Jag var dåligt förberedd så jag åt lite torftigt men det gick an. Jag åt desto mer dygnet efter. Om jag varit mer förberedd hade jag kunnat planera mer omväxlande föda. Men jag råkade hitta årets första färska maskrosblad, maskrosrot och nässlor så jag åt dem råa som tilltugg. Jag använde ej spis eller hushållsapparater och inte heller de som besökte mig gjorde det detta dygn. Var inte så fasligt att äta kall mat. De som var hemma hos mig råkade ha med sig varm dryck i termos eller kall lunch av ett rent sammanträffande.

De enda elmanicker jag använder var frys och kyl, laddade mobilen i två omgångar, samt hade luftpump och akvarieljus igång. Men det sistnämnda inte hela dygnet.

Jag åkte i nästan fabriksny miljöbil detta dygn också.

Lite träligt att vara i mörkret ibland men man tränar lätt upp mörkerseendet.


Under den riktiga Earth Houren- 30 Mars klockan 20.30-21.30 såg det ut som om det var helt kolmörkt i alla lägenheter utom en i hyreshuset mitt emot. Svårt att se där jag själv bor.

Jag önskar att många fler antog den här mer utvidgade utmaningen med ett helt dygn släckt och med vegansk föda ett dygn.

Vad jag förstår kunde vissa elbolag inte mäta så stor elförbrukningsskillnad mot normalt. Men det kan bero på också att det var extra kallt ute det dygnet och många var nog tvungen att dra på uppvärmningen extra mycket just då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar