tisdag 9 augusti 2011

Säterstampen 2011

Lördagen den sjätte augusti anordnades det årliga Säterstampen i Säters innerstad. Vanligen brukar det vara enormt hett och soligt den dagen. Men tur var så var det en aning svalare. Mer lagom väder. Märkte tur nog inte av något regn heller.

För första gången under Säterstampens historia – om jag fattat det rätt- hade inte Marianne Eriksson på Vattugränd öppen trädgård på sin gård  med fantastiska blommor, café och uppträdanden. Lite trist tycker jag.

På Rådhustorget var det marknad som vanligt. Det stektes sill och grillades kolbullar och det var långa köer till dessa matserveringar. Jag åt en jättegod bit Kalvdans med hallonsylt som också såldes där.Mandlar brändes och såldes. Det såg lite komiskt ut när en person i gammaldags frack stod och lagade till saltsillen. Såna kläder hade nog inte de som lagade och saluförde mat förr. Däremot var det väldigt lite med färska grönsaker som såldes där som tidigare år. Å andra sidan sålde Esbjörn Westman från Nyberget i stora Skedvi många fina plantor på rot –mest kryddväxter. En Hårkulla från Moratrakten var där som vanligt med sina alster och demonstrerade handarbetet. Plus en del annat också.

Det var teaterföreställningar på bara några få ställen i år och inte så många föreställningar och det var 20 kronor i inträde. Bland annat handlade det om något möte när man planerade Säters Mentalsjukhus där teatern spelades upp inne på Säters Stadshotell. Jag såg ingen av dessa föreställningar så jag kan inte uttala mig om dem.

I år var det mest kvinnliga trubadurer som gick runt på innergårdarna och hade konserter. Det var bra tycker jag. Men jag hade inte möjlighet att lyssna på någon av dem.

Däremot så lyssnade jag på Boppen Björklund och en yngre kille som spelade och berättade om bluesens historia – som ju började för ca 100 år sedan – men knappast hade kommit till Säter under denna tid. De spelade jättebra, riktigt gammal typ av blues och sjöng till det. Bluesens ursprung kom från de svarta plantagearbetarna i Missouri där de använde olika ljudsignaler för att sända meddelanden till varandra över lite större sträckor.

Något som ökat markant under Säterstampen i år var antalet loppisar som höll öppet. Jag räknade dem inte men nog tror jag det var minst 10-15 stycken medräknat alla loppisar som är mer professionella och hålls öppna för jämnan och med de som fanns hos privatpersoner både inom och utanför innerstan och i byarna i närheten av Säter.

Det var också en hel del ponnyridning och vagnsåkning med häst genom stan.

Biblioteket höll också öppet med svampfrågesporttävling och utställning i Kulturhörnan om Säter på 1950-talet. De hade även försäljning bland annat med gamla böcker på sin gård.

I Sockenstugan visades gamla filmer från Säter. Dokumentärer.

Något som var väldigt dåligt planerat var att vissa av innerstadens få handikapparkeringar var avstängda den här dagen. Istället borde man ha ordnat ytterligare tillfälliga tycker jag! Dels hade man helt stängt av den på  Västra Långgatan mitt emot Tekniska kontoret för ponnyridningen skulle hålla till där. Handikapparkeringen mitt emot optikern på Östra Långgatan var också avstängd. Eller om det finns minst två där, minns inte exakt. Det borde finnas flera handikapparkeringar både som man fick boka i förväg och parkera på spontant anordnade vid såna här större arrangemang.

Det här är dock inte någon komplett beskrivning av hela Säterstampen. Det var säkert sådant jag missade också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar