tisdag 19 juli 2011

Diskriminering av vegetarianer och lantbrukarnas konspirationsteorier

Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta när jag läste för ett par dagar sedan att Orsas lokalavdelning inom Lantarbetarnas Riksförbund lämnat ett förslag till hela LRF att personer som är vegetarianer av etiska skäl och/eller personer som är medlemmar inom politiska partier och föreningar som är emot svenskt jordbruk ej skulle kunna få styrelseposter eller skulle få anställas av LRF. Låter rent dråpligt och som både fanatism, diskriminering och samtidigt väldigt luddigt när det gäller argumenten.

Visserligen kan jag förstå att  de inte har det så lätt på marknaden, men det låter väldigt långsökt att se vegetarianer som ett hot.

Många olika frågor ploppar upp inom mig angående detta.

Varför skulle just mänskor som har en speciell mathållning diskrimineras inom yrkes- och föreningslivet? Och varför skulle man just utesluta etiska vegetarianer som både är beroende av ägg, säd till mjöl,mjölk och grönsaker som jordbrukarna producerar om dom nu inte är helt självförsörjande? Varför nämner de inte isåfall veganer ? Jag vet inte riktigt vad som krävs för att kalla sig en äkta vegan. Rent dietmässigt vet jag ju att det utesluter kött, fisk, skaldjur, kött och ägg i kosten. Men en del påstår att man också måste undvika att använda tex. skinnkläder för att kunna kalla sig en äkta vegan. Rena veganer är ju också i regel beroende av lantbrukarnas produkter. Varför ska inte dom få arbeta för dem eller sitta i deras styrelser? Behövs inte deras perspektiv också? Tål inte de i den gamla organisationen lite nytänkande och ifrågasättanden? Veganer och vegetarianer efterfrågar ju nya livsmedel som väl skulle kunna skapa nya möjligheter till näringsgrenar för lantbrukarna?

Själv är jag lakto- ovo-vegetarian sedan närmare 33 år tillbaks. Alltså äter ägg- och mjölkprodukter men inte fisk,  kött och skaldjur. Men det finns ju små fragment av animaliska delar tex. i gelatin så sånt slinker i mig ibland. Men jag äter ju det inte som mat. Periodvis måste jag ha varit vegan då jag av olika skäl undvikit ägg och mjölkprodukter tex. av hälsoskäl eller att jag bara glömt att äta sådan mat till och från. Jag blir i det närmaste dödssjuk av  animaliska livsmedel och tycker det dessutom smakar något vedervärdigt och dessutom känns det vedervärdigt av etiska skäl så jag har många orsaker till att vara vegetarian.

Några fördomar jag råkat ut för  har varit att många tror man bara äter morätter och sallad. Jag har aldrig tyckt särskilt mycket om sallad så det har jag sällan ätit. Morötter har jag för det mesta haft svår allergi för det har jag knappt ätit alls eller mycket sparsamt.

Många tror man blir mager av att vara vegetarian. Tyvärr dess motsats gällande mig.

Många tror man får näringsbrist av vegetarisk kost. Själv har jag nog alltid när jag tagit blodprov haft extremt bra värden när det gäller näring fast jag inte kollat näringsvärden i mat utan ätit det jag känt för.

Många tror man äter enformigt. Själv äter jag nog extremt omväxlande och prövar väldigt många olika ingredienser och olika länders matkulturer hej vilt.

Många tror vegetarisk mat är jättedyr. Jag har fakta på att det är mycket billigare.

Det är otroligt vad mycket konstiga frågor och ifrågasättanden och fördomar jag råkat ut för genom åren som vegetarian och det är jag långt ifrån ensam om. Det kanske finns en inneboende rädsla för att undvika kött och fisk och skaldjur i kosten – inte vet jag?

Borde inte diskriminering av vegetarianer, veganer, de som äter Italiensk mat eller något annat räknas som diskriminering inom yrkes- och föreningsliv bland annat precis som diskriminering av mänskor pga. etisk härkomst eller för de är homosexuella? Varför behandlas just vegetarianer och veganer illa och fördomsfullt- ungefär som tex. missbrukare fast de oftast lever en mer hälsosam livsstil som spar en massa lidande för djur och spar på Jordens resurser än vad de som äter blandkost orsakar?

Det är inte bara LRF som har detta förslag på diskriminering.Det finns de som sedan länge satt det i verket. Jag känner till fall där personer som varit väldigt väl kvalificerade för att arbeta på behandlingshem för personer med ätstörningar men dessa behandlingshem har haft som regel att ej anställa personer som är vegetarianer och veganer så då har dessa veganer och vegetarianer inte blivit anställda. Det tycker jag är grov fördomsfullhet och diskriminering!!!

Sedan skulle jag VÄLDIGT gärna veta vilka politiska partier som finns i Sverige idag som motverkar Svenskt Jordbruk. Är det alla Allianspartierna och Socialdemokraterna som är för EU där utländska lantbruk konkurrerar ut svenska som räknas dit? Miljöpartiet kanske hör dit också? Vänsterpartiet vill ju ut ur EU. Men förespråkar vegetarism och att ha en vegetarisk dag i veckan och att vegetariskt ska serveras på Vänsterpartiets evenemang. Räknas det som att vara mot svenskt jordbruk och betande köttdjur? Kanske alla partier i Sverige idag är emot svenskt jordbruk???

Jag skulle också väldigt gärna vilja veta vilka föreningar annars som är mot svenskt jordbruk. Kan inte komma på en enda så här på rak arm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar