lördag 12 mars 2011

Säters socialnämnds integritetskränkande förslag om kommunalt städningstvång vid slutstädningar i särskilda boenden

8 Mars 2011 ska Kommunstyrelsen i Säter visst ha haft möte. En fråga som togs upp var att Socialnämnden har lämnat förslaget att det ska bli tvång på att anhöriga till de som är ansvariga för slutstädningen av särskilda boendeplatser måste anlita Säters kommun för städningen och betala en avgift på1500:-.

Anledningen var att anhöriga ibland har slarvat med städningen. Och att man såg med misstänksamhet mot privata städbolag också och trodde de var lika slarviga.

Gudskelov tyckte flera politiker i Säter att det här var ett dumt förslag och återremmitterade frågan.

Det är inte klokt vad Socialnämnderna och den s.k. omsorgen i kommunerna bland annat i Säter försöker lägga sig i väldigt privata områden för brukare och anhöriga som är beroende av omsorgen! Ett särskilt boende är ett boende och det är PRIVAT. Det borde stå i lagen att det är förbjudet att styra en massa i det boendet tex. vem som ska utföra slutstädningen. Det finns ju inget sådant krav att bara en viss instans i samhället får tex. flyttstäda om man säljer eller byter lägenhet eller hus som man ska bo i. Det vore vanvettigt! Alla anhöriga är inte dåliga på att städa, vissa kanske är jättebra på det. Varför ska inte de få göra det av fri vilja och även spara pengar på det? Vissa kanske inte har råd att anlita någon för denna städning. Det kan också vara av djup känslomässig betydelse att själv få städa tex. rummet efter någon nära anhörig som har dött, eller flyttat.

För man är funktionshindrad eller sjuk eller anhörig till dessa ska man väl få välja på många olika plan, det är valfriheten som skapar hälsa!

Omsorgspersonals och omsorgschefers attityder måste totalt förändras från tvång och kontroll och överförmynderi till frihet och ödmjukhet inför sina brukare och deras anhöriga!

Det är ju rena medeltiden att äldre par i många fall inte får bo tillsammans heller om de har behov av särskilt boende, eller äldre eller funktionshindrade som inte heller får ha en sambo som är frisk eller husdjur att bo med. Såna här inskränktheter gör att många mår mycket sämre, det är en grov kränkning mot den personliga integriteten!

Ska Socialnämnderna försöka bestämma vilka begravningsbyråer som får sköta brukarnas begravningar också även fast de har anhöriga som kan sköta val och har pengar till begravning? Ska Socialnämnderna börja bestämma hur anhöriga och brukare ska klä sig och vilka de får umgås med och vad de får ha för intressen också och vilka som får gå på avlidna brukares begravningar?

2 kommentarer:

  1. Men vissa har det ju så jäkla stökigt o lortigt att man funderar om det någonsin går att få rent efter dem!!??
    Då tycker inte jag det räcker med 1500 kr.
    Det man själv har lortat och förstört ska man själv också betala för!!!
    Funktionshindrad eller ej!

    SvaraRadera
  2. De tog inte upp frågan angående om det var så ostädat i de särskilda boendena så renovering behövdes utan normal städning. Om det skulle vara så illa är en annan sak som tas upp i ett annat sammanhang antar jag.

    De som bor i särskilt boende är för det mesta svårt sjuka äldre som är säng- och rullstolsbundna eller utvecklingsstörda. I många fall har de inget eget kök, inga barn eller djur brukar få bo eller vistas i boendet och de flesta har nog ingen möjlighet att smutsa ned och röra till det speciellt mycket. Dessutom så betalar ju de för städning av personal, en gång i veckan. Får de inte städat enligt överenskommelse så får man ju isåfall ifrågasätta den kommunala servicen, om fusk skett eller om personalen varit underbemannad.

    Det är väldigt strikta regler hela tiden hur det får se ut i sådana boenden, ofta är kraven högre på hygien där än på operationsavdelningar- på de sistnämnda finns ibland ruttna och mögliga handfat och dylikt. Och mer strikt på kalhet och ordning än på fängelseavdelningar med en massa mått om fria ytor, förbud att ha mattor hos vissa som sitter i rullstol m.m.

    Vissa gamla tex. senildementa behöver ju blöjor tex. Har de smutsat ned i sitt boende på grund av att de inte fått blöjor eller hjälp med toalettbesök måste man ju isåfall tänka på ansvaret chefer och personal har.

    SvaraRadera