torsdag 30 september 2010

Partipolitik är destruktivt

Mer och mer inser jag hur destruktivt det är med partipolitik över huvud taget för att problem i samhället ska kunna lösas. Det har jag alltid varit medveten om men blir det mer och mer ju mer insyn man får i det praktiska politiska arbetet. Teori och praktik är två olika saker. Alla partier går emot sina egna partiprogram även i situationer där de inte behöver samarbeta med andra partier. Det vore bättre om man fick syssla med sakfrågor istället.

Är man med i ett parti ´ska´man vara en levande reklamskylt för det partiet även fast man hatar själva partisystemen i sig. Partier blir en slags låsning. Alla mänskor har egna erfarenheter i bagaget och egna åsikter och man kan inte leva i symbios med ett parti.

Vem eller vilka har hittat på partisystemen över huvud taget? Och varför protesterar inte fler mot detta?

Det måste finnas en balans mellan att vara en fri individ och tillhöra ett solidariskt kollektiv. Det tycker jag inte finns i något parti.

Högerpartierna vill ha en fri marknad där de som har mycket pengar kan välja. Där de fattiga kanske inte ens överlever och får extremt lite frihet jämfört med de ekonomiskt rika.

Vänstersidan vill ha millimeterrättvisa som inte fungerar i praktiken med unika individer med olika behov. Där överlever inte heller alla för de måste tex. ha speciella behov tillfredsställda tex. för man har udda funktionshinder.

För de som både är fattiga och udda finns inget parti.

Tex. daglig verksamhet för autistiska personer som har mycket speciella behov där kommunerna inte kan tillgodose en endas behov pga. rigid rättvisa och stelbenta regler. Om jag förstått saken rätt så finns i vissa kommuner dylik daglig verksamhet som inte passar en enda brukare så personalen får bara sitta av tiden och känna sig märkvärdiga för de har ett jobb och är tryggt anställda medan de inte har några brukare i vissa kategorier.

Frågan är om den nuvarande politiska situationen på riksnivå är bra eller dålig. Där delar av den vänstra sidan kanske kommer att ingå i en regering eller samarbete med den högra sidan för att ställa ett nytt parti utanför.Kommer det att leda till något positivt, att satsa mer på sakfrågorna? Jag vet inte....

7 kommentarer:

  1. Det är nog Du själv som är Kraxpelax

    SvaraRadera
  2. Vad menar du med det? Själv tycker jag att jag är mycket klar tydlig och logisk. Exempel på där tex. Moderaterna går emot sitt eget partiprogram: De vill göra det lättare för företag att fungera bra och för sjuka och funktionshindrade att kunna arbeta. Men de inför såna idiotiska regler så även de som är så sjuka så de inte kan klara av sina arbetsuppgifter och tempot ska vara där och äventyra arbetsplatsernas ekonomi och säkerhet. Och tvinga funktionshindrade och sjuka att arbeta mer än de orkar så att de blir ännu sjukare och behöver sjukskrivas ännu mera.De förstör därmed både för näringslivet och individerna.

    Exempel på detsamma på Vänstersidan: Man vill skapa bättre omsorg om funktionshindrade och äldre och vill bara ha kommunal omsorg, som sätter en massa konstiga gränser och rigida regler så de funktionshindrade och äldre inte får den hjälp de behöver men som de kunnat få genom privata alternativ. Förstår du mer nu då?

    Och då har man inte ens uppnått en politisk nivå eller sfär där det handlar om kompromisser med andra politiska partier tex. inom kommun, stat eller landsting.

    Det här skulle man kunna gå igenon parti för parti och kunna se hur alla partierna går emot sina egna partiprogram.

    Dessutom tycker jag att man bör se politiken och samhället ur ett perspektiv som är mer överblickbar än inom de trånga system vi har idag och alternativ tex. direktdemokrati. Det är ju någon som hittat på partisystemen ekonomiska system osv. och det måste ju finnas alternativ till detta. Du som kommenterar med en massa svammel undrar jag vad du menar? Har du inte ord och begrepp av tillräcklig omfattning att kunna uttrycka områden om politik som ligger utanför det nuvarande systemet???

    SvaraRadera
  3. Jag förstår mycket väl vad du menar. Men du missförstod mej. Jag menade att du själv hade skrivit komentaren med signaturen ;kraxpelax;. Det du skriver om partipolitik håller jag med dej om. Det är nog därför som många tycker att det är så svårt att engagera sig politiskt.

    SvaraRadera
  4. Det var Kraxpelax jag svarade förut och kommenterade det här om svammel. Nej-jag kommenterar inte mot mina egna inlägg med någon signatur alls. Kraxpelax har ett användarnamn här på Blogspot och ska vara en kille från Stockholmstrakten.
    Jovisst är det förståeligt att många inte vill engagera sig politiskt bla. på grund av olika svek, krångligheter, motsägelser m.m.

    SvaraRadera
  5. Vad menade han då med AIDS läget ?

    SvaraRadera
  6. Ingen aning vad Kraxpelax menade med HIV-läget. Det får han svara på själv.

    SvaraRadera