onsdag 22 september 2010

Innan rösterna helt räknats klart

Nu den kommande dagen ska valresultaten defenetivt presenteras. Förtidsrösterna och personrösterna är väl det som är kvar att räknas och offentliggöras, om jag förstått saken rätt. Och vissa av förtidsrösterna har visst redan räknats.

Själv förtidsröstade jag andra dagen detta var möjligt.

Jag var på en trevlig valvaka med partikompisar på valkvällen. I trevlig gemenskap. Men med mindre trevligt resultat på riksplanet. Ett förvirrat resultat med ingen riktig vinnare. Det var som jag misstänkte och förstod på vägen dit att det inte skulle bli något tydligt block som skulle vinna.

Det kommer nog att ske en hel del divideranden både på riks- landstings- och kommunal nivå runt hela landet efter det här. Är det här en ny situation med tre ´block´kan man säga? De två vanliga plus ett parti som inget annat vill befatta sig med.

På riksnivå hoppas jag det blir en regering med 7 partier, de gamla vanliga och att inte enbart Miljöpartiet går över till Allianssidan. Verkar som de håller fast vid detta och inte blir några svikare.

I Säters kommun  verkar det som om den rödgröna sidan har helt egen majoritet utan Folkpartiet plus att Sverigedemokraterna fått ett mandat. Få se hur det kommer att bli i och med detta. De på rödgröna sidan jag pratat med vet inte alls vem han är - den enda personer på Sverigedemokraternas lista i Säter. Hörde ryktesvägen att en journalist försökt få en intervju med honom och att han inte ställt upp. Men om det är sant vet jag ej.

Vänsterpartiet har haft 2 mandat men har nu bara 1. Centern har gått tillbaks lokalpolitiskt och Socialdemokraterna upp med 2 ytterligare mandat.

2 kommentarer:

  1. Trodde Du var moderat! Men nu skriver Du om Vänster partiet!

    SvaraRadera
  2. Ha ha! Antingen känner du Anonyma mig och vill bara skoja med mig. Eller så är det så att jag är ovanligt självständigt tänkande för att vara medlem i ett parti. Men till större delen stämmer mina åsikter med Vänsterpartiets.

    SvaraRadera