onsdag 14 april 2010

Nya lösningar för fattiga,sjuka och funktionshindrade äldre

Det här inlägget skriver jag med tanke på kommentaren till föregående inlägg.

De friska, pigga, driftiga och rika pensionärer som kan - kan nog om de vill starta företag eller driva de de haft i yngre år eller vara entrepenörer. Men jag tänkte främst på de som blir helt utanför samhället och gemenskap. De som vill umgås med andra mänskor, äldre och/eller yngre, kanske barn och barnbarn men på grund av omsorgens rigida regler, fattigdom m.m. inte har möjlighet till detta måste få nytt hopp.

Att man kunde komma på nya lösningar för dem så de kan få umgås med andra mänskor och få sina idéer och drömmar förverkligade på olika vis. Hur man kan hjälpas åt. Vissa äldre kanske är pigga och skärpta mentalt sett men sjuka fysiskt.

Det borde stå inskrivet i SoL lagen eller dylikt att äldre skulle få möjlighet att umgås mer med vilka de vill, även få möjlighet att hälsa på barn och barnbarn, umgås med andra äldre och andra oavsett ålder som de tex. har gemensamma intressen och mål med. Att det tex. ska stå i lagen att äldre som tex. i miniformat vill och kan vara entrepenörer och företagare kan få hjälp med det tex. olika ärenden och transporter med hjälp av hemtjänst, kontaktperson, ledsagning eller dylikt.

Och inte minst måste friska, klarsynta yngre entrepenörer få komma med nya idéer och lyssna på de utsatta äldre hur man kan hjälpa dem till mer innehållsrika och fria liv.

2 kommentarer:

  1. Börja med att hjälpa någon själv . Alla kan göra något. exempel, någon behöver en knuff upp ur diket.

    SvaraRadera
  2. Ansvaret för att äldre ska få en värdig tillvaro kan omöjligt enbart grundas på frivilliginsatser. Då kan man lika gärna bestämma att läkare, bankdirektörer och olika VD:ar enbart ska leva på allmosor från allmänheten.

    Visst kan jag hjälpa till så gott jag kan om jag får möjlighet till det och jag själv får det stöd jag behöver för att utföra detta och tillräckligt resurser skjuts till för det i lämplig form.

    SvaraRadera