söndag 4 april 2010

Konstspaning i Säterbygden år 2010

Igår for jag runt på Konstspaning i Säterbygden igen. Jag var inte på alla ställen. Dessutom var det ett antal konstnärer som annars brukar vara representerade på denna runda inte med denna gång.

Tur att det var ett så soligt och vackert väder ute.

Började med att åka till Klara Tägt som hade tavlor med färggrann abstrakt konst i ett öppet garage så det blev öppet med frisk luft under tak. De flesta tavlorna hade hon nog med förra året. Hon hade även målat vissa tavlor med någon slags vattenoljefärger som jag inte riktigt vet vad det är.

Sedan var vi till något som kallades Hönshuset i en liten låg gammal byggnad i Solvarbo med vackra målningar bland annat på Buddha, elefanter och giraffer av en tjej som hette Salmela i efternamn. Är osäker på hur förnamnet stavas.

Var sedan till Erik och Ulrika Vargtand i deras smedja och stall i Bispergshyttan. Det sistnämnda tjänstgjorde för helgen som utställningshall och café där det serverades en del godsaker bland annat en fin smörgåstårta istället för mackor men som jag inte smakade däremot äppelkakan.

Jag tyckte som vanligt att Vargtand var min favoritanhalt på denna runda. Det var blandad konst både smidet och målat både gammalt och nytt. Ovanliga grejer. Mycket med symbolik andlighet, födelse, död, reinkarnation med vackra färger.

Sedan var vi till Lövåsens Herrgård där jag bara såg på konsten på nedervåningen. Tyckte den var ganska trist.

Likaså hos Anders Haglund som nog hade samma skator m.m. som tidigare år.

Sista anhalt jag besökte var Lundgrenshuset. Jättefina svepaskar och praktiska träsaker att använda bland annat knivar och skedar av bland annat mjukt äppelträ som Leif Andersson. Han berättade att det är viktigt att använda tex. svepaskar så de får dra åt sig lite matfett och dylikt, annars spricker de lätt.

Åse Larsjos visade sina fina kurbitsar och jättefina naturmotiv bland annat från Digerdalen här i Gustafs och målade några slags sädesstrån kring en spegel. Hon hade även börjat designa dalmålnings- och kurbitstatueringar som hon visade prov på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar