söndag 18 april 2010

Fritt val inom sjukvården i Dalarna


Jaha. Så har jag gjort mitt fria val och skickat in blanketten för att bevisa att jag är en fri självtändigt väljande mänska som kan välja min egen vårdcentral.
Hur mycket val är det egentligen? Det är ju de gamla vanliga vårdcentralerna plus Borlängehälsan som är de enda valmöjligheterna. Den sistnämnda ska öppna till hösten och kanske är det enda verkliga nya alternativet till vårdcentral. Kan vara bra för tex. förtidspensionärer och äldre att kunna gå till en vårdmottagning som är mer inriktad på och har erfarenhet av företagshälsovård. De kan ofta vara mer seriösa. Tror jag.
Men vem som tex. bor i Hedemora kommun vill välja vårdcentralen i Älvdalen? Har inte geografisk närhet en stor betydelse? Hur många miljoner kronor har kostat med denna process med s.k. vårdval? Frankerade kuvert, klantande dubbel uppsättning blanketter som skickades ut?
Det är ändå bara läkarnas och läkemedelsbolagens val och väl och ve det handlar om.
Inte alla kan vistas på andra våningen med sina funktionshinder dit Borlängehälsan verkar ska flytta. De med speciella funktionshinder.
Inte får alla med diverse syndrom och flera funktionshinder och krämpor någon hjälp. Om dessa över huvud taget kan ta oss in i vårdcentralernas kala och dåligt handikappanpassade lokaler för kognitivt funktionshindrade. Dessutom är det omänskligt varmt så det är lätt att svimma av så fort man kliver innanför dörren på Vårdcentralerna. Syrefattigt är det också.
Olika mediciner tar ut varandra. Olika syndrom behandlas av fel och för få avdelningar inom sjukvården. Helhetssyn skippas.
Tunnelseendet inom vården gör att helhetssituationen för patienten saknas. Ofta blir patienter misstrodda in absurdum trots att de har god kroppskännedom och bara söker vård i yttersta nödfall. Transporterna till och från vårdinrättningar är ofta omänskliga och långa och omständiga.
Djuren får bättre vård och man bedriver mer sunt förnuft och omtanke om individen och helhetssyn inom veterinärvården. Därför gjorde jag ett eget kryss för ATG-Kliniken på Romme Travbana och målade lite 1 -Maj-demonstrationståg på framstidan av svarskuvertet till Byråkratinissarna inom Landstinget.
Dessutom skrev jag i ett brev till dem att jag vägrar bli ett vårdpaket och ska ligga som ett kolli om jag skulle bli enormt dåligt utan hellre väljer att skickas till Hästkorvsfabriken i Gustafs.

9 kommentarer:

  1. Allt duger inte till hästkorv det är noga med råvaran som ska bli mat!

    SvaraRadera
  2. Torkel Östman är billigare med mindre lokaler.
    Man är ju inte tvingad att välja. Man kan av stå så blir man kvar på sin gamla vårdcentral.

    SvaraRadera
  3. va du är en gnällspik hela tiden !!! Varför uppskattar du inget istället för att bara klaga?? Visst, din blogg - du skriver vad du vill - jag tycker det är bra man kan själv få välja. Det kan ju vara så, att alla som jobbar i Älvdalen, ger en bättre vård till sjuka. Då skulle jag utan tvekan hellre åka dit.

    SvaraRadera
  4. Det går att GNÄLLA om precis allt. Är det inte bra med valfrihet? Gör Du inget val så blir det som det var förut. Blir Du Enormt dålig så har Du nog inget val Dom tar inte emot vad som helst på korvfabriken!!!

    SvaraRadera
  5. Jag är tacksam för det stöd och behandling jag redan får och har fått inom djurvården sedan lång tid tillbaks. Dock inte inom ATG-kliniken. Men skulle vara intressant om man formellt skulle kunna bli inskriven inom veterinärvården också.
    Innan jag fick hjälp inom djurvården hade jag i princip knappt alls tillgång till sjukvård. Varför ska jag vara tacksam för något som man inte har tillgång till???Bra med andra alternativ som dessutom inte kostar några skattepengar.

    SvaraRadera
  6. Det är dyrare på ATG kliniken än inom "sjukvården". Där får man betala allt själv.Du måste ha gott om pengar som tror att Du har råd med det!!!!!

    SvaraRadera
  7. Det är intressant att utmana myndigheterna och ifrågasätta hur de fungerar idag. Det bästa vore om mänskovården lärde sig och tog inspiration av djurvården. Tex. att man mer ser till helheten och att individen lever ett så naturligt liv som möjligt, slipper lida i onödan och där man satsar på de friska sidorna hos individen.
    De flesta patienter som tex. går till djurkliniker tex. hästar brukar ha någon form av mänskobetald försäkring.Det här är något som gäller alla mänskor, inte bara mig.

    SvaraRadera
  8. Djur avlivar man om dom är gamla och sjuka så dom slipper lida i onödan, om man ser till djurets bästa och inte bara till plånboken. Mäniskor får själv dö. Det är skillnaden.
    Jag tycker att man borde få bestämma själv när det är dags!!!

    SvaraRadera
  9. Ja det är det jag menar. Obotligt och svårt sjuka mänskor får oftast inte välja när dom vill dö fast det nog skulle vara bra med den fria viljan. Dock finns det en del undantag som den här 32-åriga kvinnan som legat i respirator många år och som omtalas mycket i media nu.

    SvaraRadera