Vi blev mycket väl mottagna av Mårten Karlsson som jobbat där i många år och nu jobbar där som guide för besökare. Vi fick sitta och lyssna på en föreläsning med overheadbilder vid ett sammanträdesbord i en barackbyggnad utanför själva bränsleanläggningen. Föredraget varade ca 30 minuter och deltagarna ställde frågor ibland.
Han pratade ganska snabbt och metodiskt om deras verksamhet. Han började med 1904 då Borlänge Energi bildades. Han visade olika typer av statistik bland annat över vad dom använt för förbränningsmetoder genom åren. 1980 blev det en markant skillnad då man mer gick över från fossil förbränning till mer sopförbränning. I dagsläget drivs värmeverket främst av sopförbränningen men med flera andra typer av energi också tex. el och pellets och inte minst spillvärme från Kvarnsvedens Pappersbruk. Litegrann spillvärme får man även från SSAB-men inte alls på vintern.
Borlänge ligger bra till- på sjätte plats av Sveriges kommuner inom att ha miljövänliga förbränningsmetoder, om jag förstod det rätt.
Om det skulle bli akutkris inom Borlänge så kan man ta till ett antal oljeeldade pannor.
Pannorna måste ha minst 850 graders värme under några sekunder för att få köras men för det mesta är de 1100 grader heta.
Flera kommuner i Dalarna betalar för att få köra sina sopor till detta fjärrvärmeverk. När vi var där kom lastbilar kontinuerligt och lämpade av sopor. I sophögen ska det finnas råttor som rotar runt sa Mårten. Men vi såg inga. Dock riskerar de att bli levande kremerade om de inte sticker därifrån innan avfallet ska in i pannorna.,
Mårten varnade oss för att kliva i eller ta i grönt vatten som kan läcka från fjärrvärmeverket för det är i regel 80 till hundra plusgrader skållhett.
Askan efter förbränningen går det inte att ta till vara i Sverige utan den skickas till Norge.
Han pratade en massa om tekniska och kemiska begrepp jag inte hängde med i riktigt. Att anläggningen hade en kapacitet på 40 bahr och att någon person byggt en motor till en vanlig spark med samma kapacitet som han åkte med på Ösjön med en fart på 105 kilometer i timmen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar