torsdag 19 augusti 2010

Flummigt anti-svar från Läkemedelsverket

Jag har skrivit några frågor till Läkemedelsverket som jag funderat över några månader. Jag fick snabbt ett s.k. svar från en legitimerad Apotekare som arbetade på Läkemedelsverket.

Jag frågade om en cortisonastmamedicin jag haft några år som heter Asmanex Twisthaler som verkar vara den enda egentliga astmamedicin som jag tål, får mycket svåra biverkningar och mycket värre astma av andra astmamediciner. Det här är ett preparat som är dyrare än tex. det mer vanliga Pulmicort och som framforskats för oss med astma som ej kan använda Pulmicort. Vid nyår togs det bort från högkostnadsskyddet och har blivit svindyrt att köpa själv och dessutom har jag läst att det kanske inte alls kommer att gå att få tag i i Sverige i framtiden.

Jag frågade hur dom kan göra så och hur många med astma som blivit sjukskrivna och förtidspensionärer på grund av att de ej fått tag i den fungerande astmamedicinen. Men det fick jag inget svar på. Jag fick heller inte något svar på om det satsats några svenska pengar i framforskningen av denna medicin- som nu slängts i sjön. Även denna fråga ignorerade hon helt.

Hon menade att även vissa personer får biverkningar av Asmanex Twisthaler, dock nämnde hon inget om förvärrad astma. Hon menade att läkarna skulle komma fram till andra fungerande alternativ om man tidigare använt Asmanex. Men när man testat allt annat då? Hur ska läkarna då kunna trolla fram en medicin i all hast? Det ska isåfall forskarna göra. Och det har de redan gjort och det fick inte ingå i Svensk sjukvård. Moment 22 alltså. Och jag är inte säkert inte den enda drabbade. Och inte heller andra personer med andra typer av sjukdomar och funktionshinder.

Mitt förtroende för Läkemedelsverket finns helt enkelt inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar