Klockan 11 på förmiddagen den 5 Juni var det invigning av den nya rondellen i Bispbergskorsningen i Nämnsbo på riksväg 70 strax söder om Säter.
Rondellen har ju redan varit där en tid, likaså fundamentet till statyn. Det var först på onsdagen själva statyn sattes dit.
Det här är Säters andra rondell. När den första dito invigdes bla. med näverlursblåsande och sång av en kör var det bara en bråkdel så många personer närvarande som vid denna invigning. Många personer hade samlats, även med kameror och mikrofoner på parkeringen invid fotbollsplanen men framför allt på den nygjorda planen alldeles åt söder av infarten mot Bispberg och Stora Skedvi.
Bland annat pratade Lotta Bergstrand och någon gubbe från Vägverket. Operasångerskan Kristina Sthegman som visst håller kurser i någon slags frigörande sång/yoga-kombination annars och tidigare bott och jobbat i Säter stod och sjöng mitt i rondellen. Kul att se henne - jag har inte tidigare vetat riktigt vem hon är.
Mest intressant var det att höra smeden Erik Vargtand berättade fakta om materialet och tillverkningen av statyn. Benen vägde 60 kilo vardera och han har tagit hjälp av andra smeder för att kunna smida dem. Färgen är tålig och används till isbrytarfartyg normalt sett. Jag tror han sa att statyn innehöll 57 meter järnstänger eller liknande. Och glaslinsen som skulle föreställa vara städjan som han slog järnet på var det största som blåsts eller tillverkats på det glasbruk i Småland som den kom ifrån. Den ska lysas upp av en lampa innifrån och ska synas tydligt i mörkret och på vintrarna.
Statyn blev högre än han hade tänkt. Efter själva ceremonin klättrade Erik och en till person - troligen en smedkollega till honom högt upp i statyn.
På plats var en pensionerad dagstidningsjournalist som håller på att göra en film om hela processen att tillverka statyn.
fredag 12 juni 2009
Invigning av Sätersmeds-statyn och rondellen i Bispbergskorsningen
Etiketter:
Bisperg,
glas,
isbrytare,
Kristina Sthegman,
Lotta Bergstrand,
Nämnsbo,
riksväg 70,
rondell,
Stora Skedvi,
Sätersmeden,
Vägverket
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar