tisdag 9 juni 2009

Möte med Socialdemokraterna inför EU-valet

På kvällen den 4 Juni, i torsdags, var jag på informationsmöte inför EU-valet som Socialdemokraterna i Säter anordnat och som var öppen för allmänheten. Men som vanligt vid dylika möten brukar nästan bara ´de redan frälsta´infinna sig.

Jag kände mig udda där som den enda Vänsterpartisten eller den enda från något annat parti- om jag förstod det rätt. Nästan bara Socialdemokrater med olika poster inom kommunen eller andra samarbetsorganisationer närvarade. Mötet gick av stapeln i Servicehuset Fågelsångens matsal. Men jag tror att bara en del av den nyttjades då det skjutits till någon slags mellanvägg. Det var första gången jag var in i den lokalen.

Det fanns broschyrer och någon tidning på bordet som delades ut gratis.

Först höll Urban Falk ett långt anförande med hjälp av en massa omfattande minnesanteckningar om Europas historia och de olika ländernas historia. Det handlade om bland annat Frankrike England och Nederländerna och hur de varit stormakter och haft kolonier. Det mesta var gammal skåpmat och historia som man känt till mer eller mindre sedan barndomen. Med lite tillägg om senare tiders historia som jag inte riktigt var insatt i. Såsom att Tony Blair och Bill Clinton gjorde en insats för freden på Irland och att det finns två olika Makedonien varav ett ligger nära Grekland och inte är ett riktigt erkänt land. Det enda land som delats fredligt var Tjeckoslovakien.

Det verkade vara någon slags propaganda för hur viktigt EU är för freden och att hålla samman. Men det håller jag inte med riktigt om. De som har makten myglar ännu mer och förtrycker vanliga mänskor med EU:s skendemokrati som legitimitet.

Sedan började den socialdemokratiska riksdagsledamoten Annelie Särnblad - och vad jag hört förut så skulle hon bo i Ludvika men verkar ha något slags ursprung i Rättvik som sjuksköterska- om jag fattat saken rätt. För några år sedan hörde jag ett tal av henne på Sveatorget i Borlänge förresten. Jag har läst på internet om något helt galet förslag hon haft- enligt min mening- att alla som fiskar måste räkna och rapportera alla fiskar de fått till någon statlig myndighet och skatta för dem, minsta mörtkrake.

Annars verkar hon vettig av vad det jag hört av henne för övrigt.

Hon pratade mer inlevelsefullt och omväxlande och så man inte kände sig så uttjatad. Om att hon blev nästan frälst när hon uppvaknade som socialdemokrat. Kritik mot Fredrik Reinfeldts beslut eller smitande från beslut om arbetsträtten.

Om hur gästarbetare jobbat för mindre lön och har sämre arbetsförhållanden. Arbetsrätten vurmar hon mycket för. Pratade mycket om Laval-målet.

Hon berättade om när hon reste runt i USA och såg skillnaderna mellan fattiga och rika när det gällde sjukvård. En del som var fattiga och hade flera arbeten men hade ej råd med sjukförsäkring å ena sidan. Å andra sidan de som var oerhört rika och gjorde massor med plastikoperationer.

Jag orkade inte lyssna på allt utan gick hem innan det var slut pga. jag halvt fick värmeslag i denna lokal och andra hälsoskäl.

Men jag fick väl inte så mycket information om röstning inför EU-valet och de olika socialdemokratiska kandidaterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar