lördag 10 december 2011

Janos Pongracz föredrag om Ungern på Fornby Folkhögskola

Onsdagskvällen den 7:de December var det föredrag av Janos Pongrazc som är internationell stipendiat på Fornby Folkhögskola där han även höll föredraget på i Storstugan. Jag skulle tro att han var i 30-årsåldern. Jag vet inte hur länge han studerat svenska. Han pratade om väldigt mycket olika områden gällande politik, kultur osv. –främst ungersk men även lite om den svenska- med många krångliga ord så han hade stora grundläggande kunskaper i språket men det var många lite komiska stavfel och skrivfel det han visade på en vit duk på väggen men för det mesta förstod jag vad han menade. Det var mest roligt och kreativt med de små syftningsfelen. Bland annat skrev han och sa ´västen´flera gånger när han menade västeuropa.

Det var ca 20 personer i publiken. Föredraget var öppet för allmänheten och gratis-även fikat-som vanligt. Jag tror att vi alla tyckte att tiden bara flög fram och det var så fascinerade, spännande, roligt och omväxlande hela tiden.

 Han gick metodiskt igenom många områden av ungerns kultur och politik. Det kan inte ha varit eller är ett lätt land att leva i med mycket ockupationer och där de blivit förtryckta av än den ena och än den andra kulturen tex. Turkiet och Sovjet. En stor pessimism och sarkasm har visst i många år funnits hos många mänskor där och finns. Just nu är den ungerska valutan den sämsta i av alla valutor i världen.

Under sovjettiden fängslades och mördades flera författare för sina åsikter.

Numera finns bara två partier och det råder en slags diktatur även fast det kallas demokrati. Det är en väldigt populistisk president de har nu.

Han gav exempel på flera uppfinningar som gjorts av ungrare. Bland annat kulspetspennan, färgen i färg-tv-apparater och massor med annat.

Han berättade om den ungerska stäppen och att ungerska språket är släkt med det finska språket. Men det kände jag redan till.

Han tog också upp fördomar och föreställningar om Ungern och Sverige och tog upp föreställningar han hade om Sverige och svenskar. Bland annat trodde han att de flesta svenskar mest åt räkor, fisk och älgkött vilket de flesta av oss protesterade bestämt mot.

Sin hemstad Budapest gillade han verkligen. Den var ursprungligen två städer, Buda som låg på ett berg och Pest som låg på slätten och ett fint grönområde, Margaretaön mitt i floden som gick genom staden. Han visade även ett inslag där hårdrockaren Alice Cooper berättade i en film om hur han gillade den staden och ofta åkte dit tillsammans med sin fru och att det fanns så mycket vackert att upptäcka i just den staden.

Han berättade om mycket annat också och det var ofta kortare allmänna diskussioner även med deltagarna.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Det var jag, som pratade på den där onsdagskvällen.
    Jag har glömt att säga att jag är 23 år gammal och har studerat svenska i 3 år.
    Och det finns andra partier också, men de partier jag snackade om hade varit de mest avgörande, faktiskt. (fast politiken håller på att förändras lite - kanske)
    Tack så mycket för dina kommentarer!
    János

    SvaraRadera