fredag 24 december 2010

Rescension av boken Brukstrappen av Jörgen Dicander

Det här är en tunn men intressant bok. Det ska vara en fristående fortsättning på Sägnen om ringen som är ett teaterspel som samma författare skrivit och som brukar framföras i Grängshammar varje sommar. Boken är i skönlitterär form.

Den här boken har verklighetsbakgrund. Om jag förstått saken rätt så har Jörgen Dicander själv ha levt i den miljö han beskriver. Uppväxt in Islingby och har arbetat som postbärare i Hönsarvet och blev sedan präst i Grängshammar.

Huvudpersonerna är en släkt som bland annat härstammar från Grängshammar. Det börjar med Anders Persson och hans hustru Kerstin född Silfwerstråhle- antagligen kommer hon från den adliga familj som bodde i Grängshammars herrgård på höjden mitt emot infarten till kyrkan. De bodde med sina 12 barn på Loberget, det höga berg som ligger vid utkanten av Grängshammar. Finns en nedlagd gruva där, bredvid Vallgruvorna på Vallberget.

Familjen måste flytta därifrån då Anders blir anklagad för att olagligt tagit skog på Grängshammars bruks mark och de flyttar till bruket i Domnarvet där Anders får jobb.

Genomgående teman i boken är arbetarnas utsatthet. Att många skadas och dör i Domnarvet. Att kapitalisterna har så stor makt. Att de är fattiga och svälter under andra världskriget. De som bor på bruket har inte möjlighet att odla potatis och grönsaker som de som tex. bor i Hönsarvet och Islingby som har större trädgårdar.

För mig är den här boken väldigt tätt sammankopplad till mina släktingars ursprung och livserfarenheter och min egen barndom. Min morfar bodde med ca 10 syskon och föräldrar i Hönsarvet och hade ett stort potatisland, många fruktträd, grönsaksland osv. där de delvis var självförsörjande under sin uppväxt. Både morfar, de flesta av hans bröder samt pappan jobbade i Domnarvet och jag har hört mycket berättas om hur det var förr av dem. Jag har själv under min uppväxt varit med och odlat och skördat mycket grödor i denna trädgård. Många av mina förfäder har bott i Grängshammarstrakten och haft arbeten och andra anknytningar till detta bruk också och jag brukar själv vistas en del i dessa trakter.

Det handlar om hur arbetarna organiserar en fackförening och blir motarbetade. Hur viktig älven vid Stora Löten är för bad, fiske m.m. Det handlar också en del om preventivmedel och att de hade så många barn på den tiden och att Elise Ottesen-Jensen besökte Borlänge. Det handlar också om vad alkoholen ställer till med, bruksoriginal och kampen mellan nykterister och alkoholister. Många frågor är aktuella idag fast i nya tappningar.

Handlar också om kontakt med de döda, kloka gummor som tex. Ris-Axelina.

Det är intressant att få veta nutidens lokala ursprung i Borlänge.-Silvbergstrakten. Boken är lättläst och lättsam men får samtidigt fram viktiga, betydelsefulla poänger.

Av denna historiska erfarenhet borde man tex. tänka på att alla mänskor borde ha möjligheter att odla grönsaker och annan föda direkt i anslutning till sin bostad för att bli mindre sårbara och riskera svält i mindre utsträckning. Men tyvärr byggs det villor numera i dessa områden med alldeles för små tomter till och alltför många som bor i hyreshus utan möjlighet att odla speciellt mycket i sin omedelbara utomhusmiljö.

2 kommentarer:

  1. GOTT NYTT ÅR DÅ ! FÅSE VAD DETT ÅR KOMMER MED TILL OSS KRAVLIGA MÄNNOSKOR!!

    SvaraRadera
  2. Gott Nytt År själv du Okände! Hoppas det här året blir bättre än alla tidigare. Och vi mänskor är inte bara kravliga.

    SvaraRadera