torsdag 4 november 2010

Ny informationstorka inom lokalpolitiken?

Det senaste året har jag tyckt att lokalpolitiken blivit mer öppen och lättillgänglig inom Säters och Borlänges kommuner. Men jag tycker informationsflödet har gått in i en ny torrperiod efter valet. Det är som om många politiker inte orkar skriva, diskutera med allmänheten och vara lika aktiv som inför valet. Som om  musten gått ur många som varit så energiska inför valslutspurten.

Som individ tycker jag det är skönt att valet är över så man mer fritt kan uttrycka sina unika åsikter och synpunkter, för allt jag tycker stämmer inte med det parti jag är medlem i. Det stämmer inte helt för någon individ i något parti.

Vad jag förstått har det inte varit någon föreläsare eller dylikt på Vänsterhörnet i Borlänge hitintills i höst för man har haft fullt upp med att bilda en ny kommunal regering och det har inte varit så lätt att komma sams. Men ska bli föredrag och cafékvällar framöver  som vanligt igen. Men de har haft måndagsmöten ändå visst och pratat om lokalpolitiken men jag har inte deltagit där.

I Säters kommunfullmäktige verkar den nya mandatsperioden ha blivit ganska turbulent men mest de i opposition som deltagit i turbulensen- och Marit Ragnarsson har hoppat av som oppositionsråd och ersatts av moderaternas Tommy Andersson. Verkar ha varit hårda ordväxlingar mellan folk i olika partier och block och jag vet inte så mycket egentligen.

Det är knepigt att man som jag vara aktiv i ett politiskt parti och inte sitta tex. i Kommunfullmäktige. Mycket beslutas det om hemligt i ett arbetsutskott där får vi vanliga medlemmar inte veta allt som dryftas. Har man tur får man veta det i efterhand omvägar som är ganska så krokiga. Man blir utesluten som vanlig medlem i alla partier inom kommunalpolitiken på många vis i alla kommuner om jag förstått saken rätt. Kanske man skulle ha möten för oss övriga medlemmar i alla partier gemensamt?

Mer och mer tycker jag det skulle vara av värde med direktdemokrati. Jag har läst lite om direktdemokratins idéer och röstsystem på ett nytt partis, Tillits hemsida, där Mikael Nordfors- en missförstådd och förtalad läkare berättar om röstningssystemets frambyggnad. Intressant!

Bloggar som lokalpolitiker skriver och har skrivit tycker jag är en mycket bra informationskanal iallafall det senaste året. Några av de bloggar jag haft länkade på min hemsida har jag tagit bort länkarna till för bloggarna är försvunna. Många lokalpolitiker i Dalarna, Borlänge och Säter har inte skrivit i sina bloggar på över ett år eller flera månader. Nyligen skrev Marit Ragnarsson att hon också ska göra uppehåll med sitt bloggande. Hon har varit en av dem som skrivit mer utförligt.

Mia Jäverling och Leif Lindström som är aktiva i Vänsterpartiet i Borlänge tror jag är dom merst aktiva bloggarna just nu  när det gäller lokala politiker i det här området. De skriver omväxlande även personligt och privat och om alla möjliga intressen, det är kul och varierande.

Om någon känner till några aktiva bloggande politiker inom Säter och Borlänge som jag missat är jag tacksam för att få adressen dit bara det inte är något högerextremt parti eller dylikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar