måndag 24 maj 2010

Centerns valfläskutdelning i Gustafs

Idag har vi här i Gustafs fått hem en 4-sidig broschyr i C5-kuvert-samma format som Silvbergsuppropet tidigare lät trycka och dela ut -men i en ljusare färg. Med valfläsk till Gustafsborna från Centerpartiet.

På framsidan finns foton på Marit Ragnarsson samt f.d. kommunalrådet Sven-Gunnar Håkansson som är första och andranamn på kommunfullmäktigelistan inför valet.

De skriver om sina visioner för Gustafs om de vinner valet.

Vissa saker är bra. Att de kämpar för en privat vårdcentral i Gustafs och att servicen och affärerna ska få finnas kvar och bli fler i kommundelen. Men de nämner inte att det redan finns en del små privata gårdsbutiker och andra butiker i folks hem eller utspritt lite här och var som troligen inte fått några som helst bidrag.

Vissa saker tycker jag är motsägelsefullt. Att det ska vara gröna närområden till bebyggelsen samtidigt som man inte bryr sig om att folk vill ha naturliga skogar med stor artrikedom för man protesterat mot att politikerna ska styra skogsbruket. Kanhyggen eller glesa tallar på rad som ser ut ställt upp sig på militär marsch tycker jag inte är några egentliga skogar eller någon trevlig miljö.

En annan sak jag är oerhört skeptisk till också är att man vill ha boenden för de som arbetar på Ikea som ska öppna ett köphysterins tempel i form av ett stort varuhus i Borlänge inom några år. Varför kan inte personalen bo i vanliga hus och lägenheter? Helst närmare sin arbetsplats så det spar på restid och miljön? Borde inte detta boende vara något för Borlänge att satsa på istället? Men man kanske vill ha hit lite fler skattekronor.

Jag har väldigt, väldigt svårt för det här med hysterin och Gudadyrkan av Ikea. Är det inte bättre med gamla gedigna möbler som håller i hundratals år, som man ärvt eller kan tillverka själv?

Jag har nog så vitt jag minns inte köpt en enda möbel från Ikea i hela mitt liv. Vet ej om jag fått någon gratis i andrahand. Som kanske brakat ihop efter någon tid. Men jag tror knappt ens det heller.

Jag har inget intresse att skaffa något möblemang från detta märkligt Dyrkade Varuhus.


Livsstilsboende med natur- och djurnära boenden är ju ett mycket bra förslag som de har dock.

Trygghetsboende för seniorer. Bra. Men de hade föreslagit marklägenheterna på Hamp- eller Stiftelsevägen. Hoppas det inte blir så.

En annan bra sak är bättre kollektivförbindelser mellan Gustafs, Säter och Borlänge tex. tåghållplats i Mora By.

6 kommentarer:

  1. Vad jag vet så är det väl mest äldre eller handikapade som bebor marklägenheterna på hampvägen. Det är väl BRA om det blir TRYGGARE för Dom!!!! Andra som inte är fysiskt dåliga och kan gå i trappor kan väl bo någon annan stans!!!!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det borde finnas många, många fler marklägenheter med egen ingång i alla kommundelar. Och fler nära naturen. Jag tror det blir tryggare för alla om olika åldrar bor i samma områden och att det inte blir segregerade bostadsområden. Det blir mer trygghet när personer i olika åldrar och där inte alla är handikappade eller gamla kan hjälpas åt och blir en mer naturlig miljö. Bra också att invandrare och svenskar blandas mer.Flera äldre har flyttat från marklägenheterna på Stiftelse- och Hamvägen och det har blivit fler unga icke-handikappade troligen i 20-årsåldern som flyttat in.

    SvaraRadera
  3. Det låter ju bra att alla ska bry sig om och hjälpa varandra. Tyvärr svårt i verkligheten. " Alla bryr sig bara om sig själv det är bara jag som bryr sig om mej" är nog typiskt för de flesta mäniskor. Tyvärr.

    SvaraRadera
  4. Hoppas den där egoismen kommer att försvinna mer och mer. Jag upplever att många fler mänskor numera än förr bryr sig om varandra och vågar behöva varandra på ett bra sätt. Jag vet inte om jag hade extrem otur förr och bättre tur att träffa på bra mänskor numera eller om det har förändrat sig på allvar. Om man bryr sig själv bryr man sig om andra också och det sammanhang man tillhör. Mänskor i olika åldrar och med olika talanger tror jag kan ha mer utbyte av varandra än personer som är i en alltför lika situation.

    SvaraRadera
  5. Var stod det att Hampvägen och Stiftelsevägen föreslagits som trygghetsboende?

    SvaraRadera
  6. Det stod bara som ett förslag i artiklar i Dalarnas Dagstidningar för några månader sedan. Kanske i vintras eller höstas. De hade tagit upp detta på ett möte med Centerpartiet om trygghetsboende i Gustafs. Först hade lägenheterna i markplan i Storhaga föreslagits. Men de äldre tyckte att det var för höga hyror där. Det är nog långt till förverkligande och var det kan bli. Bara ett löst förslag.

    SvaraRadera