söndag 8 november 2009

Tankar om att förebygga skogsskövling

Den senaste veckan har jag tänkt en hel del på den s.k. skogsnäringen eftersom de har hårdgallrat en del av min favoritskog där jag ofta brukar vistas.

Det är trist när en massa svampställen förstörs och mindre buskar och träd försvinner. Det som ger skönhet och variation och mening i skogen. Djur görs hemlösa och förvirrade av detta. Djupa kraterdiken skapas.

Jag skulle önska att skogsområden som ligger nära bebyggda områden borde ha ett speciellt skydd. Där många mänskor i närheten går. Att man inte fick gallra och avverka hur som helst. Att det skulle få vara mer artrikedom och att man gallrade mer varsamt tex. med mindre skogsmaskiner som kan ta sig fram mer varsamt på marken. Eller enbart använde häst och släde eller dylikt.

Jag undrar om man kan försöka få till det på det viset med ändrade lagar och/eller frivilliga insatser. Försöka sträva efter mer urskogsområden nära bebyggelse.

Det finns en stiftelse, Ett klick för skogen, där man som privatperson kan klicka en gång per dag och då sparas en liten bit urskog. Det är sponsorer som skänker pengar till stiftelsen att köpa in extra fina urskogar för framtida bevarande. Deras webadress är: www.ettklickforskogen.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar