lördag 11 april 2009

Mina intryck av Konstspaning i Säterbygd 2009

Idag har det varit första dagen av två i följd för Konstspaning i Säterbygd där flera konstnärer runt om i vår vidsträckta kommun har öppet hus eller utställningar på olika håll. Det har varit tradition under påskhelgen i ett antal år nu. En bra tradition tycker jag då man får ut och upptäcka färger och åka runt lite i bygden när det börjar bli vår och snön börjar smälta bort eller redan har gjort det.

Men den här gången kanske det var för fint väder för att så många skulle ta sig ut på denna konstspaning. Många som man mötte som åkte motorcykel eller jobbade i trädgårdarna och gick omkring väldigt tunt sommarklädda och en massa hurtfriska mänskor som sprang och cyklade på tävlingscyklar runt om efter vägarna. Mer folkliv än jag hitintills sett ute på landsbygden här i kommunen detta år tror jag.

På vissa åkrar fanns en massa svanar som gick omkring och betade tillsammans med andra mindre sjöfåglar.

Det var delvis nya deltagare i konstspaningen och vissa som inte längre var med. Den här gången var det inte Karl Kruse som hade skapat foldern utan Anders Haglund i Gustafs som gjort en enklare variant. Han brukar teckna skator som sitter på elledningar och dylikt. Har varit dit ett par gånger förr men inte idag.

En helt ny i detta sammanhang var Klara Tägt i Solvarbo som hade sina tavlor halvt utomhus fast under tak i en öppen del av någon slags gammaldags byggnad. Fina färggranna tavlor som var stora bland annat i akryl som var ett mellanting mellan att föreställa något och fantasi. Hennes tavlor borde passa som illustrationer till fantasyberättelser.

Sedan for vi till foajén till Stadshotellet i Säter där barnen från Solvarbo Friskola hade lite alster bland annat målningar av sig själva och en målad sagoberättelser om djur och ballonger samt en slags tavla gjord enbart av olika material från naturen. Jag tänkte att mina katter skulle ha massakrerat en sådan tingest blixtsnabbt om jag hade haft en sån hemma på min vägg.

Var sedan till silversmeden Eva Wistedts butik i gamla Fot-Esters hus längs Järnvägsgatan. Fina lite ovanliga ringar och halsband och andra smycken och ett fint fat med silvermyror som jag sett där tidigare. Och bruna agater som jag inte tidigare sett.

Sedan åkte vi nog till det ställe jag tycker är roligast att besöka under detta arrangemang. Ulrica och Erik Vargtand i Bispergshyttan. Det var för övrigt enda stället där det var ordentligt med folk på den här rundan. På övriga hållplatser var det mer eller mindre folktomt. Vid tidigare konstspaningar har man fått trängas med folk så man knappt kunnat se några alster. Nu var det nästan öde.

Fina målade tavlor med dikter bland annat på temat död födelse och återfödelse i härliga färger som Ulrica målat och lite originella och bra statyer i järn bland annat som Erik smidit bland annat en härlig vasstandad djuphavsfisk med lykta i pannan. Fanns servering där också med fikabröd, mackor och grillad korv.

Kul att gå in i Smedjan och kolla också. Ett par unga killar var i färd med att smida där inne men jag såg inte att besökarna fick pröva på smide som det var för några år sedan då jag deltog där och lyckades med en hel del hjälp åstadkomma en flasköppnare.

För övrigt vore det roligare tror jag med denna konstspaning om besökarna fick pröva på lite aktiviteter också. Och inte bara vara iakttagare och åhörare till föreläsningar och tal som hålls i samband med detta arrangemang. Det finns ju påsklovsaktiviteter för barn med olika hantverksaktiviteter. Varför kan man inte ha det för vuxna eller blandat också? Behöver inte vara så pretentiöst för vuxna heller utan mer på lek och skoj.

Sedan var vi in en vända på den där antikvitetsbutiken i Fäggeby som höll öppet för det var Konstspaning. Verkade inte vara några mer kunder där än oss. Fina men dyra saker och jättefin utsikt genom fönstren över Dalälven alldeles där intill.

Sedan var vi till Inga-Marie Ahlgren i Hysta som har en liten mysig ateljé vid åkerkanten. Hon har förnyat sig en hel del sedan förra året tycker jag. Mer mänskoporträtt än djur såsom kor. Och fina kyrkomålningar på trasiga betongrör, kopior av målningar i taket på Stora Skedvi Kyrka.

Vi var en sväng till Gudrun Magnusson till hennes lada vid slutet av en kringelikrokväg i Österby. Hon har bytt sin reportoar ganska markant sedan förra året också. Hon hade gjort en massa kollage av frimärken men framför allt med en och samma bokstav eller ord som hon klippt ur tidningsrubriker. En bokstav för varje tavla för det mesta. Blev kul och annorlunda mönster. Jag har inte tänkt att man kan använda urklippta bokstäver så. Men också en del fina målningar av blommor och elefanter bidrog hon med.

Sedan åkte vi till Anna-Lena Göras och kollade in hennes fina och skickligt gjorda målningar av gammaldags arbetande mänskor på landsbygden i den lutande ladan. Jag tror det var ungefär samma målningar som förra året.

Sist var vi in i Bror Jacobs ateljé i den gamla brandstationen i Enbacka. Han säljer också ramar. Fantastiskt fina naturtrogna färgskarpa tavlor som föreställer verkliga miljöer, mycket Torsång och Bispberg bland annat. Ungefär samma tavlor som förra gången.


Jag tycker att Säters omsorgsnämnd skulle satsa på ett låta alla inom omsorgen och särskilda boenden, tex. Hemtjänstbrukare, boende i gruppbostäder och äldreboenden skulle få åka runt på den här konstrundan gratis eller med starkt reducerat pris tex. För 20 eller 50 kronor med minibussar eller personbilar och med personal som följde med dem efter deras behov. Vid jul så kanske det ordnas något extra för dem ibland men inte speciellt mycket vid den näst största långhelgen, Påsk. Dessutom viktigt att dom får komma ut och se sig om utanför sin begränsade omsorgstagarvärld om dom önskar och orkar detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar